POESIENS HUS ANBEFALER
AF JOACHIM FRIIS
I 2016 udkom Nicanor Parras poesi for første gang på dansk. Den nu 103 år gamle chilenske forfatter har skrevet i 65 år og har et utal af store værker bag sig i et forfatterskab, der er beundret verden over og som næsten har skabt sin egen lille genre: antidigtning, der også lægger navn til den danske oversættelse. Her har oversættere Krarup, Galindo og Golborne udvalgt digte fra 14 af Parras værker samt tekster fra forfatterens seneste aktive periode, hvor han har eksperimenteret med udtryksformer i spændfeltet mellem objekt og tekst ud fra idealet om ”at integrere kunst og liv”.
Parras antidigtning var og er netop en afvisning af den adskillelse og fremmedgørelse af konkret levet liv fra den ophøjede poesi. Som han skriver i sit manifest fra 1954, der indleder værket:
”Digteren er et menneske som alle andre
En murer som bygger sin mur
(….)
Vi forkaster
De mørke brillers digtning
Kårde og kappe-digtningen
Vi foreslår i stedet
Det nøgne øjes digtning
Det blottede brysts digtning”
Poesien skal handle om menneskets prosaiske hverdag, om de almene menneskelige kampe såvel som kollektivets kamp mod undertrykkelse. Manifestet er sigende for Parras stil, som også ligger i tråd med en del andre store sydamerikanske forfattere: den har en stærk modstand mod fortærskede metaforer og fastgroede tanker om ”god litteratur”, den er oprørsk, politisk satirisk, insisterende henvendt og ærlig.
Et eksempel på ærligheden er et af flere både morsomme og bitre digte i samlingen om tabet af kærligheden og et sidste desperat forsøg på at få hende tilbage:
”Angstpræget sindsforvirring som jeg forsøgte at afværge,
ved hjælp af en metode med hurtige spørgsmål og svar,
hvilket i hende skabte en tilstand af pseudoerotisk ophidselse,
som i sidste ende gav genklang i mig
i form af en begyndende erektion og en følelse af fiasko.”
Parra balancerer på en knivsæg mellem det nære hverdagslige og det banale. Og den balance er ofte så god, at man kommer nogle virkelig fine steder hen, uden at det for alvor bliver netop banalt. Parra mestrer enkeltheden, i det private som i det politiske, samtidig med at han genremæssigt spænder ekstremt vidt: satire, autofiktion, manifest, børnelyrik, konkretisme, endda økokritik, lang tid før den kom på mode. Det samlede indtryk værket giver er af en passioneret forfatter, der insisterer på sproget i verden. Og ikke mindst at trække alt tilbage igen, som Parra plejer at gør ved enhver digtoplæsning, som den antidigter han er blevet kendt for at være: ”Me retracto de todo lo dicho”.
Antidigte, Nicanor Parra,
Forlaget Politisk Revy, 2016
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt