POESIENS HUS ANBEFALER
Af Sofie Damgaard
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelse er et sært, dobbelt værk. På den ene side er fortælleren ivrig og enormt bevidst om sin fortælling, at der bliver formidlet og fortalt. På den anden side er selve fortællingen underligt uformidlet. Romanens univers har sin egen dunkle logik. Ligesom barndomsfantasier finder historien ikke sted inden for en umiddelbart genkendelig ramme. Den flagrer bare afsted, upåvirket og syret.
Måske er det det, der virker så dragende i læsningen af den tyske dramatiker Frank Wedekinds kortroman fra 1903. Hvad enten fortællingens jeg beskriver livet i træhallerne, som grupper af piger bor i, mens de er helt små, eller i ’Det Hvide Hus’, som pigerne flyttes til under deres kostskoleagtige ’uddannelse’, får vi ingen forklaring. I historiens fortæller, Hidallas, udlægning er det det mest selvfølgelige i verden, at Gertrud trækker spanskrøret og lærer de kjoleklædte piger at ’gå med hofterne’. Bagefter er der igen dømt fri leg i parken:
Så gik marchen i gang, så langsomt at man mellem hvert trin kunne have løbet en gang rundt om huset. Hun holdt hele tiden sit spanskrør mod vores tæer, ved vores knæ eller ved vores underben, i det tilfælde at nogen lod foden synke for hurtigt [...] På den måde gik vi igennem hele haven tre gange. Så humpede vi ind i huset, tog skoene af, smed vores kjoler og løb, så hurtigt vi kunne, til dammen.
Som det fremgår er sproget i Mine-Haha bemærkelsesværdigt. Det er afmålt, grovkornet og usentimentalt. Den 63-årige Hidalla, der ser tilbage på sin opvækst og ’uddannelse’, skriver efter sigende for sig selv. Det forklarer den sproglige egenrådighed og stringensen i manuskriptet, som når hun køligt konstaterer ”Jeg har beskrevet det første år af mit ophold i parken forholdsvis detaljeret og kan nu gennemgå de følgende desto hurtigere”.
Men passer det den ellers lidt strikse fortæller opholder hun sig ved tøj og kroppe, fordi det synes at vække hendes interesse. Frank Wedekin lader sin fortæller svælge i beskrivelsen af præpubertære kroppe, der af andre voksenkroppe afrettes i uddannelsessystemet, fortællingen kredser om. Detaljerigdommen i disse passager bevirker at bogen næsten suger én til sig – der er virkelig mange fængslende beskrivelser af ansigter, øjne, hud, halse og skuldre i Mine-Haha. Et eksempel:
”Simbas frodige, bølgede, kulsorte hår gik dybt ned over tindingerne og var samlet i en tyk knold i nakken. Hun havde langstrakte, slangeformede øjenbryn, en fin, fin næse og det mest smertefulde og samtidigt søde smil på læberne, jeg nogensinde har set. Jeg husker også hendes tungespids, som en gang imellem spjættede ud som en ildsalamander.”
Frank Wedekins ligefremme, lille roman, der iscenesætter Hidallas historie, blander tidlig seksualitet, samfundskritik, pigekroppe og teaterkostumer i et weird, coming-of-age mix. Hvordan det hænger sammen må man selv finde ud af.
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelse, Frank Wedekind, oversat til dansk af Johanne Lykke Holm
Arena, 2017
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt