POESIENS HUS ANBEFALER
Jeg vil hverken kalde Caspar Erics seneste udgivelse, Alt hvad du ejer, for en digtsamling eller en roman. Den placerer sig et sted midt i mellem. Eller: Den gør noget helt andet. Den opfører sig som en notesbog, jeg hemmeligt har fået adgang til. Hvor jeg møder et du, som har mistet et barn, da det stadig lå i morens mave og kun var begyndelsen på et menneske. Og en mor, som ikke længere er en kæreste, men en eks. Sorgen fordobles og skrives ud i fragmenter af tekst. Som rejsenotater, hverdags-betragtninger og googlesøgninger, der kan formuleres som én enkelt eller flere linjer.
Den dag du troede du skulle være far
blev der installeret et permanent savn i dig
Der er noget ved disse linjer, som får mig til at stoppe op. Jeg tror, det er formuleringen ’Den dag du troede du skulle være far’, som skal blive meget sigende for det, Erics samling kredser om. Det, du troede skulle være. Det, du havde, men mistede. Alt, hvad du ejede, det sidder der endnu. Det barn, som aldrig blev født, men afføder et permanent savn, en permanent sorg. Noget andet er det du, der taler. Eller: Det du, der tales til. Jeg undrer mig. Kunne man skifte det ud med et jeg? Eller er pointen med at skrive du en tydeliggørelse af den måde, man kan træde ud af sig selv, se på sig selv udefra, læse sig selv, når man sørger?
Alt det man kan ødelægge med håbet
Linjen her har noget tilfælles med dem, jeg netop har fremhævet. Jeg tror, det er deres måde at lyde som slogans, de låner reklamernes sprog. Eller de lyder lidt som overskrifter i en selvhjælpsbog. Citater klippet ud af en kontekst og sat ind i en ny. De minder lidt om de lejlighedskort, man kan købe i supermarkedet, men så gør de noget andet, som er enormt fint. De performer den måde, vi benytter os af klicheer. Alt godt kommer til den, der venter bliver i en enkelt bevægelse til: Alt det man kan ødelægge med håbet. Eric demonstrerer her, at klicheen kan benyttes til mere og andet end lejlighedskort og selvhjælpsbøger. Klicheen bliver kompleks, idet den ikke stopper med at være kliche, men bliver poesi i sig selv ved at være indskrevet i en poetisk kontekst. Dét, synes jeg, er et lille mesterstykke.
Mens du sidder med din mor i en bil
taler I om hvad der skete i julen
dét at blive voksen siger din mor
er at lære hvordan man
bærer sine skuffelser og tab
Jeg tænker på mange måder, at Alt hvad du ejer er en voksen bog. Der er sket noget med Erics skrift siden 7/11, Nike og Avatar. Ikke blot er den internettypiske typografi skiftet ud med en, hvad skal jeg kalde det, mere formel eller romanagtig type. For der er noget romanagtig ved denne samling, idet der er en handling, som skrider fremad. Men så er der også tekststykkerne, fragmenter vil jeg kalde dem. Eller notater. En samling af digte, som opfører sig som en roman. Eller omvendt. En roman, som er nedbrudt i fragmenter, som ikke alle rummer samme kvalitet, men som i deres helhed siger noget om det at miste: Alt du ejede. Alt du ejer. Tabet og skuffelsen. Og det at blive voksen. Være voksen, selv når man føler sig som et lille barn. Når man sidder i sin mors bil og græder snot. Og når ens mor fortæller en noget, som balancerer mellem sandhed, kliche og poesi. Eller er alle tre ting på en gang.
den bedste vej ud af sorgen sagde din chef
kan være at bruge sine hænder
og tænke på noget helt andet
at gøre sig selv til den robot
som både markedet og sproget kræver
I Alt hvad du ejer er poesien, klicheen og sandheden viklet ind i hinanden, ligesom den lille sorg er viklet ind i den store. Sorgen over tabet af et barn vikles ind i sorgen over den måde, markedet gør krav på os. Den måde, kapitalismen vikler sig ind i alle aspekter af livet. At læse samlingens du som et reklamernes du giver i den forbindelse god mening. ”Alt hvad du ejer vil også altid eje dig”: Sådan afsluttes denne samling af tekster, der vitterligt insisterer på at rumme det hele. Alt, hvad du ejer. Alt, hvad du ejes af. Alt tages med. Og netop af den grund virker samlingen ufærdig, uperfekt. Den minder om den notesbog, jeg i første omgang beskrev den som. Der er noget ufiltreret ærligt over den, der er noget på spil. Villigheden til at lægge alting frem, skrive alting ud, gør Alt hvad du ejer til et meget menneskeligt værk. Derfor skal man læse den.
Af Juliane Emily Tang-Petersen
Alt hvad du ejer, Caspar Eric
Gyldendal, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt