POESIENS HUS ANBEFALER
Af Kirsten Vestergaard Mikkelsen
Det første som falder mig ind, da jeg tager fat i digtsamlingen Traveling er en undren over, hvorfor bogen mon er så stor. Bogens mål er på 24 cm i længden og 22 cm i bredden, hvilket er ret stort for en digtsamling. Digtene, der løber over siderne er ikke lange, men store på grund af bogstavernes størrelse. Et stykke inde i min læsning støder jeg på dette digt:
For første gang
i mit liv
er jeg oppe på
linjeafstand 4
Jeg vil se
tomheden
bag alle linjer
Digtet er ikke betegnende for digtsamlingens overordnede omdrejningspunkt, nemlig bevægelse. Men det indeholder alligevel en type af forgængelighed, der er med i mange af digtene - en forgængelighed, hvor alderen spiller ind. Flere gange undervejs er det tydeligt at mærke, at der er et jeg på spil i digtsamlingen, som har levet et langt liv, som har set landskaber og samfund forandre sig og ideer passere. Dette liv fornemmes i ovenstående digt, der tilkendegiver et jeg, der gennem sin skrivende praksis har udviklet et forhold til siderne, hvor ordene står skrevet. Dette puster liv i digtsamlingens store råhvide overflader med de ofte få ord.
Bevægelse er som nævnt et overordnet omdrejningspunkt i digtene. Bevægelser, der fornemmes flere steder gennem den rejsendes beskrivelse, men især togets bevægelse gennem landskabet er fremtrædende i samlingen. Som læser iagttager jeg gennem poetiske beskrivelser landskaberne, der glider forbi uden for togvognens vindue:
Hvorfor tage alvorligt
at dumhed skriver
reglerne for søvn
Natten er vågen
som et tog
der braser gennem en dør
så tomme flasker
pludselig husker
hvad de hedder
og hvem der drak
hvad der var i dem
Alle de små gader
lysende linjer
af ugjort gerning
gennem byer uden station
og morgenen – den kommer
I digtene ses det, hvordan landskaberne uden for togvinduet afføder stemninger i de sproglige beskrivelser. Man mærker togets bevægelse i digtene, en følelse, jeg tror, der især opstår, fordi synssansen og refleksioner er så fremtrædende. Togets bevægelse skaber et bestemt erfaringsmodus, hvor det skiftende landskab foran øjnene hele tiden skaber nye stemninger. Lugte- og høresansen er minimalt tilstede i digtene, der befinder sig i dette erfaringsmodus; disse sanser er nemlig begrænset til kupeen, hvilket også nævnes i et af digtene:
Grønt
bliver sort.
Vandet
i forsvinden
og
i toget
findes det ikke
som lyd.
Nu er det sket.
Toget er kørt
et stykke frem.
Mørket er set
Næsten berørt
På vejen hjem.
Traveling indeholder flere temaer, man kan vælge at fordybe sig i. Hvad jeg især har nydt ved digtsamlingen har været at stige ombord på Peter Laugesens tanketog gennem landskabet, og det erfaringsmodus som det skaber, der er fyldt med poetiske beskrivelser af en genkendelig omverden.
Traveling, Peter Laugesen
Gyldendal, 2017
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt