POESIENS HUS ANBEFALER
Shekufe Tadayoni Heibergs Æg er digte om moderskabet skrevet af en moder. Men det er også en drilsk kommentar til dominerende fortællinger, der har rod i imperialismen.
Æg består af i omegnen af 200 siders rim og remser. ”Dagen er en gave / nøglen er en have”, kan der stå – et eksempel på hvordan Heiberg hele tiden vender og drejer det skrevne og lader sproget løbe gennem en vrøvle-maskine. Legesygt spyttes der lidt mærkelige sætninger ud:
En have vågner og glinser men ikke af liv, ikke længere.
En tiger slikker sin stribede pels
og sine ømme poter.
Under pelsen løber fed mælk til.
Mors mave er ny tynd.
Men lad dig ikke narre. Æg er ikke, eller ikke kun, en legesyg børnebog. Den er lige så meget en bog om at få børn, der forsøger at fortælle dén historie på en anderledes måde og måske i et andet sprog. I et sprog, der er så tæt på naturen som muligt, jævnfør analogien imellem mor og tiger i citatet ovenfor. Og i et sprog, der giver plads til tegninger midt i sætningerne og heksekreds-agtige empowerment-dialoger, hvor ”mor 1”, ”mor 2”, ”mor 3” osv. prøver at danne fælles front, et moderligt kor.
Af digtsamlingens fire afsnit er det ”tørst”, hvor mødrene opildner hinanden og i fællesskab formulerer noget, der ligner et feministisk program, der er mest interessant. Som det sidste, besværgende kapitel fremstår det som bogens kulmination. Heri spørger ”Mor 9” retorisk:
hvem har gjort alt det mod os
hvad er det der har spredt os?
er det børnene
er det husene
er det de veje vi er gået?
Hvortil ”Mor 6” svarer:
jeg tror det er sproget
uf, det her kludrede, mudrede sprog
der bedst dur til at føle mangler med
det samler ikke, det er et spredersprog og et jægersprog
vi trænger til et samlersprog
Sigmund Freud og Ursula K. Le Guin spøger i disse linjer. Freud mente, at kvinder lider af penismisundelse og Le Guin formulerede bæreposeteorien om fiktion.
Hos Heiberg repræsenterer Freud sproget ”der bedst dur til at føle mangler med”, hvorimod Le Guin repræsenterer ”samlersproget”, der kan kædes sammen med posen, bæreposen og beholderen.
Retningen i verden, menneskets færd, har siden skabelsesberetningen været udadgående, imperialistisk, som jægeren, der underlægger sig naturen omkring sig. Med Æg lancerer Heiberg et alternativt sprog - samlersproget - som er det moderligt bærende, det indadsøgende. Det er det sprog, Æg er skrevet på.
Af Sofie Damgaard
Æg, Shekufe Tadayoni Heiberg
Forlaget Uro, 2017
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt