POESIENS HUS ANBEFALER
Nanna Storr-Hansen indsvøber Mimosa i en særlig stemme. En økologisk stemme, hvis ekko bliver siddende i mig, da jeg har læst samlingens sidste digt. Som en shampoo eller balsam kan den være ”natural & flirty”. Den kan være ”tutorial” og ”talkthrough”, ”get ready with me”, ”the laws of attraction”, på en gang uskyldig og udfordrende, næsten vanedannende. Noget, man kan smøre sig ind i. Den bliver en hinde om digtene, som vil italesætte en ekstatisk forelskelse, grænsende til det sindssyge, indbildningen, en graviditet.
jeg har gjort noget sindssygt
jeg har ladet ham gøre mig
gravid
jeg har ført sæden ind i mig
dybt
det er min hemmelighed
han kom så dybt i mig
og meget
at til trods for biologien
må der findes et barn
et sted i mig
Det er denne imaginære graviditet, som udgør motoren i digtene og indbyder os til at forstå, hvor vildt besættende en forelskelse kan være. Hvor helt og aldeles lammende effekten af den kan være. Kroppen, som bliver blød. Indvolde, som svulmer op. Storr-Hansen vender tilbage til det fugtige, til safterne, til sindssygen, digtene er hele tiden på grænsen til nedsmeltning, men smelter netop ikke, fordi sproget holder sammen på dem, gør dem bæredygtige. Så insisterende som et febertræ, der gentager sig selv.
febertræet kan vokse i mig
febertræet kan vokse i mig
Forelskelsen vokser i jeget. Vokser som et træ eller en feber. Et febertræ, som skyder knopper. Skyder følelser, sæd, slim, sukker, væsker, lilla saft. Det digtende jeg er blødt og porøst, kan hele tiden gå i stykker. Savnet er så sindssygt, når de elskende er adskilte. Når jeget er alene. Når det dræver rundt og hælder kattelort i toilettet, smører boller med smør og ost, syltetøj. Fylder kroppen med mad og alkohol. Som for at fylde kroppen ud med noget. Bare et eller andet. Erstatninger for den anden, den elskede. Eller barnet. Til kroppen revner. Det er den erfaring, som flyder mellem linjerne. Erfaringen af at være fyldt op, at være ved at sprække. Af forelskelse. Erfaringen af at ville den anden, måske for meget. At ville den anden mest. Overleveret så nænsomt, i gentagelser og ærlighed.
han sagde i går:
hvis du bliver mere forelsket
så sprækker du
i dag kan jeg kun se det som en hån
i dag kan jeg kun se det som havet der
trækker sig og senere vender tilbage
med fuld kraft
som om forelskelsen var min udelukkende
som om han kunne stå i sin høje krop og se
mig dér med den
besat og en ulv
besat og et barn
Gentagelserne rummer en besværgende skrøbelighed. De er insisterende, men tvivlende. Det er det, den økologiske stemme kan. Være skråsikkert sårbar i sin kælen for ordene, for sproget, for ærligheden. Flabet og forelsket. Der er noget pubertært ved den, sitrende, pirrende. Den tilhører flydekroppen. En krop i forandring. En krop, som får bryster. En krop, som menstruerer. Som kan bære et barn. Den økologiske stemme vil give kroppen et sprog. Erfaringen af kroppen, af forelskelsen. Ekstasen i overgangene, sprækkerne og hulrummene.
stemmen er kroppens teenager
hele tiden på vej ud
den flirt
Mimosa er flirtende, og den er sig selv bevidst om sin flirten. Som jeget om sine bryster, ”atombrystværket”. Den effekt, de har, når de spænder. Når hun tror, de vil vokse sig større. Når det hele er ved at kamme over, men blot aldrig kammer over. De kan være vrængende, hensynsløse, sarte og omsorgsfulde, væskende, dryppende. De giver kroppen et sprog. De giver sproget en krop. Som kunne man smøre sig ind i dem.
Af Juliane Emily Tang-Petersen
Mimosa, Nanna Storr-Hansen
Gyldendal, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt