POESIENS HUS ANBEFALER
AF KIRSTEN VESTERGAARD MIKKELSEN
I prosadigtsamlingen Endda af franske Maël Guesdon bruges sproget på en anderledes måde. Med et bevidst grammatisk ukorrekt sprog bremses den naturlige måde at læse og afkode sproget på, hvilket skaber en tekst, der netop er bremset. Ordene flyder ikke naturligt, hvilket automatisk gør læseren opmærksom på sproget. Det er en opmærksomhed, men også en konfrontation, fordi jeg i min læsning sidder og kæmper med ordene og sætningsopbygningen. Jeg leder forgæves efter mening og strukturer, jeg kan afkode. Den sammenstyrtede grammatik skaber en læseoplevelse, hvor jeg på den ene side har en følelse af, at der er et eller andet på færde, jeg ikke kan forstå. På den anden side er jeg overbevist om, at det jeg tror jeg leder efter, slet ikke er at finde i prosadigtene.
Måden Endda er skrevet på har en nedbrydende effekt på en almindelig og stabil brug af sproget. En nedbrydende effekt, der også ses tematisk. Et af prosadigtene lyder:
Høre tingen nedbrydes – trods alt. Du ved hvordan du finder.
Vi går ud. Der er ingen tilflugt, ingen kendte minder. Ud fra dine arme – gulvet. Aldrig begynder forfra.
Dansen stivner af skræk hvor dansen begynder. Kun tid. Luk øjnene for det som undslipper, det ser ud som dig som barn.
Nedbrydende i sin tematik, fordi prosadigtene ofte fokuserer på, at en fast grund aldrig findes. Den sproglige grund vi står på er ustabil og foranderlig. Der er ikke noget oprindeligt sprog at søge tilflugt i. Den sproglig nedbrydning er tilstede i kortsluttende sætninger som Dansen stivner af skræk hvor dansen begynder eller andre sætninger som Sig mig hvor tingene har vrangen som eneste udenfor eller Øjnene kan på flere måder være til nytte for dem de ses af. Det er som om prosadigtsamlingen forsøger at komme om bag ved sproget, som om den forsøger at vende sproget på vrangen. Ved at sætte fokus på sprogets ustabile grund og udforske alternative måder at bruge ord på, da nedbryder prosadigtsamlingen gængse sproglige strukturer. Med denne sproglige manøvre opsøger Endda også at åbne op for muligheden for at sanse omverdenen på en ny og anderledes måde.
Endda, Maël Guesdon,
Forlaget Arena i samarbejde med det norske forlag H/OF, 2017
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt