POESIENS HUS ANBEFALER
Et sårbart menneske står til skue, og det sårede menneske ligger ned. Mennesket bærer tunge åg, hører meningsløsheden hviske og grubler til tider over, hvornår livet er levedygtigt. Hvad stiller man op med sine kampe, sine traumer, sin sorg, glæde, sin ensomhed?
Hvor går mennesker hen, når de har historier at fortælle?
Dette er Burcu Ebru Habibis sidste vers i digt nummer 29. Denne sætning registrerer og beskriver årsagen til digtsamlingens eksistens: en historie har behov for at blive fortalt.
Digtsamlingen Alt det et suk ikke fortæller er en eksistentiel rejse. Først indad herefter en forsigtig søgen ud mod omverden, tilliden, livet. En rejse om at rejse sig fra den svigtede barndom, at blive hel igen og finde de ståsteder i livet, der gør livet muligt at leve, og slutteligt refleksioner om livets værdi med døden som accepteret vilkår. Som Habibi konkluderer i digtsamlingens sidste vers: Jeg lærte hvordan man er i live.
Digtene er inddelt i de fire afsnit: Om overgreb, Om faste greb, Om sjælelige indgreb, Om at miste grebet.
Grebet som billede beskriver digtsamlingen godt: Habibi beskriver en del forskelligt i sine digte, men gennemgående læses, hvordan hun har hægtet sig fast i livet med et solidt greb, der gør hende stærk og livsduelig. Der er en energi i digtsamlingen, som gør, at man ikke kun ser livets underside men også dens overside, der higer mod sollyset, nysgerrigheden og livslysten.
Jeg kan så godt lide ved disse digte, at jeg fornemmer forfatteren så meget. Uden omsvøb blotter fortælleren sig selv, sit traume og sine følelser:
Du voldtog alle mænd i mit liv
Så jeg end ikke kunne nærme mig
Ham hvis sæd havde dannet mig
Det er hårdt stof og indimellem næsten for barsk at bære. Ord kan meget i forvejen men mellem Habibis hænder, flyder ordene over og opløser grænsen mellem digteren og dig, der læser. Du kan godt mærke det, som Habibi vil have dig til at mærke. Du, som læser bliver sat i en position, hvor du tvinges til at forholde dig og til at mærke det en lille smule: det svigtede barn udsat for overgreb, den usikre unge, hvis tillid har lidt et knæk, den reflekterede voksne der søger mening i livet og sidst i døden:
At slippe sin personlige historie
Er at gøre sjælen usårlig
men vi skal alle såres
Og vi skal alle udvælges til kamp
Min skæbne
Er at tale om pædofili
Med samme lethed
Som jeg siger mit navn
Bogen har givet mig en ganske særlig læseoplevelse. Der er så meget svigt, vrede, krænkelse og frygt. Jeg har følt meget undervejs, og Habibi giver læseren lov til at kravle med ned under huden på hende:
Hvordan formår jeg at skabe et liv,
jeg ikke har lyst til at flygte fra?
Digtene havde næsten ikke været til at bære, hvis ikke digtsamlingen også var opbygget med afsnit af en mere forløsende art. Der sker en slags fredsslutning med livet, en accept der smitter læseren. Habibi rejser sig igen og bærer livet på eftertænksom, velreflekteret manér. Der søges i sjælen, i omverden og i kærligheden efter det gode i livet. Det gør det hele sanseligt og sårbart men også stærkt og livsbekræftende:
I stedet for at gribe om en andens hånd
Må du gribe om dit eget hjerte først
Dernæst din elskedes
For at toppe læsningen, er bogen fuld af behagelige, farverige tegninger som både rummer det glade, lette og det, der næsten er ubærligt. Men Habibi bærer sit liv for sig selv, og det er derfor dette værk er en rørende fornøjelse: en fortælling finder sin forløsning ved at blive fortalt. Et åbent sår blottes. Sårbar, stærk læseoplevelse.
Af Candra Thun
Alt det et suk ikke fortæller, Burcu Ebru Habibi
Det poetiske bureaus forlag, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt