POESIENS HUS ANBEFALER
Mit modersmål
sidder i min hals som en allergi
En klar røst skinner gennem bogens sider, og ordenes barske virkelighedsbillede ryster mig. Jeg vender siderne og bliver gradvis inddraget i denne verden af protest og grænser og krav, som kun er rimelige men ikke accepterede. Jeg bladrer bogen flere gange igennem efter jeg har læst den færdig, for det er som om, at jeg kan blive ved at vende tilbage, at blive ved at forholde mig, at blive ved med at lære, hvor meget Koleka Putuma sætter fokus på i hendes bog. Hvor præcist hun sætter fokus på problemer, på tilstande, og på en virkelighed, der kan virke fremmed og velkendt på samme tid. Jeg er fascineret over bogens store indhold og dens styrke og kraft. Den klare røst lammer mig, og jeg er ikke i tvivl om formålet, om holdningen, den gennemborende tydelighed fjerner al form for benægtelse, al form for blind tro på tilgivelse, og påminder, at der stadig er en vigtig historie, der skal fortælles. En vigtig stemme der nedbryder sløret af Kollektivt hukommelsestab.
Vi samtykker aldrig.
Alligevel beder man os om at spise middag med undertrykkerne
og servere dem tilgivelse.
Hvordan,
når de eneste ingredienser jeg har, er sorg og vrede?
Endnu en (som ligner mig) døde i dag.
Endnu en (som ligner mig) blev myrdet i dag.
Jeg bevidstgøres om Jesus på korsets blonde hår og lyse hud. Jeg farer vild mellem ord som beskriver en langtrukken sorg, der er endeløs, for det folk, der har kæmpet mod racisme og slaveri og apartheid og forbud. Det er en historie, der aldrig bliver for fortalt, og Putuma gør opmærksom på, at den skal fortælles igen. Og igen. At vi ikke er i mål, hvis målet er der.
Sørg i stilhed,
Verden er ikke interesseret i at høre dig dø.
Især ikke når den selv står med revolveren.
Ordene falder mig ikke nemt og naturligt, når jeg skal beskrive bogens indhold – ikke fordi det er utydeligt eller ugennemsigtigt, men fordi jeg er bange for at træde forkert, at tage noget så personligt i min mund. Det virker koldt og distanceret at beskrive hvilke temaer og kritikpunkter bogen har, for bogens stemme ved, hvad den vil. Og bogen har stærk effekt på læseren. Jeg har svært ved at begribe det, famler i et væld af sørgmodige digte om tilværelsens uretfærdighed. Bogens 110 sider er komprimerede og fulde af kritik og substans men der er også spinkle håb, styrke, overlevelsesvilje og respekt. Putuma skriver om konflikterne i det at tro, om tilhørsforhold til religion, om splittelse mellem to hjem, om seksualitet, sorg, om sin historie og om undertrykkelse. Så mange emner gør bogen indholdsrig, aktuel og vigtig.
Jeg elsker dig
Men
jeg vil hellere være i live.
Bogen er udgivet ved forlaget Rebel with a cause og jeg må tilstå, den har åbnet mine øjne for måden, jeg læser verden på, bogen har gjort mig klogere. Tak for stemmen, for blikkets fokus, for den løftede pegefinger, der minder om debattens flerstemmighed. Jeg synes bogen byder på så meget, at alle vil få noget ud af den. Hiv den frem og forhold dig til en stemme, der poetisk men konkret fortæller en vigtig historie, en vigtig side af sagen, en konfrontation af de åbne sår i samfundet, vi er nødt til at forholde os til. Som jeg har det med bogen, vil jeg fylde så lidt som muligt og sige, at bogen rører mig, gør mig klogere, og ellers vil jeg lade Koleka Putuma få de sidste ord.
En slave og queer persons erindringer
Jeg vil hverken dø med
løftede hænder
eller
spredte ben
I klasseværelset:
De studerende vil gerne vide:
Hvorfor er der flere sorte i smugkroer og kirker
End der er på museer og mindepladser?
(…)
Addendum
et eller andet sted ender dette i et højt suk, der siger
åh gud, nej! Ikke endnu et digt om voldtægt
Af Candra ThereseThun Brouer
Kollektivt hukommelsestab
Koleka Putuma, Rebel with a cause 2019
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt