POESIENS HUS ANBEFALER
Som titlen mere end antyder, kredser Pia Juuls seneste samling, Forbi, om det afsluttede, det skete, det tabte, de døde. At passere folk på gaden, at være forbipasserende. At opleve tiden passere. Noget slutter og noget andet kan begynde. Jeg er aldrig helt sikker på hvad, men det er måske heller ikke så vigtigt. For mig at se består digtenes kvalitet i, at de er stilfærdigt alvorlige. De gør ikke det store væsen af sig, men er podet med små sandheder. Betragtninger, som gør læsningen til en fin oplevelse.
Forbi indledes med en kort prosatekst, der sammenvæver Vesterbro og Brooklyn, hjemme og ude. Vi stifter bekendtskab med et jeg, som bevæger sig i gader og kigger på mennesker, går forbi dem. Der er et du, som smiler til sin telefon. Og så er der jeget, som gør det samme. Teksten insisterer på, at de hænger sammen. At vi alle hænger sammen.
Det hele hænger sammen. Det hele hænger sammen, du og jeg hænger sammen, og vi hænger sammen med dem der sover på gaden og dem der er sultne, det nytter ikke noget, vi hænger sammen.
Der er noget på én gang naivt og magtesløst ved denne insisteren. Naivt, fordi dem, som smiler til mobiltelefoner, og dem, som sulter på gaden, synes uforenelige. Magtesløst, fordi dem, som smiler til mobiltelefoner, tydeligt er bevidst omkring denne uforenelighed, men ikke i stand til at gøre noget ved den. Som om dette jeg gerne vil sige, at den enes nød er den andens brød. At det er uretfærdigt. Og at det er vores skyld, både din og min. Ingen går fri.
Juul forener ikke blot Vesterbro og Brooklyn, men også de store betragtninger og de små. Som prismer kaster digtene forskellige verdner og forskellige betragtninger af sig. Det er deres styrke. Og det, som binder dem til hinanden. Når jeg læser dem, læser jeg udenom den gennemgående fortælling (hvis der skulle findes en sådan). Jeg læser dem for små glimt af virkelighed.
Der er så meget jeg gerne vil nævne
for at holde det i live
og endnu mere jeg
ikke tør røre ved af frygt for
at det så vil dø.
Digtet råber ikke op, det er bare ærligt. Siger tingene, som de er, og italesætter splittelsen mellem på den ene side at ville noget og på den anden side ikke at kunne. Som i samlingens indledende tekst bliver det naive og magtesløse to sider af samme sag. Hvor det naive består i viljen til at ville holde noget i live ved at nævne det, består det magtesløse i ikke at turde af frygten for, at det så vil dø. Således består digtet i al sin enkelhed i en betragtning, som kunne kobles til mange situationer. Som når vi taler om de døde. Når vi fører dagbog. Når vi mindes og sørger. Når vi tager billeder, skriver tekster, laver film. Hele tiden splittet mellem det stivnende og livet, der rører på sig.
Jeg er dig og du er mig
så undseligt
hen over gulvet og hen
i dit blik det blik
siger undskyld
jeg er her undskyld jeg
ikke er smuk, vi bevæger
os ganske forsigtigt
om lidt er vi væk
Igen placerer digtet sig et sted mellem det bestående og det, der om lidt er borte. Om øjeblikket indeholdt i et blik og to blikke, som væves sammen med usynlige tråde, så skrøbelige som linjerne i et digt, der vil knække på sin egen måde. En styrke ved Juuls poesi er netop linjebruddene, der tilfører digtene en hakkende, lidt mekanisk rytme. Som om jeget undersøger eller leder efter noget. Famler sig frem.
Jeg læser Forbi som et forsøg på at favne det at være menneske i en verden, hvor man passerer og passeres. Hvor man blot skal runde et hjørne for at kunne sige om noget, at det er forbi. Hvor en latter med ét forvandles fra glæde til at være stendød. Hvor Nørrebrogade er mørk i oktober. Hvor det synes umuligt at tage afsked med de døde. Hvor de holder ferie på en ø, som ikke findes. Så i stedet for at skrive om digtene, at de er podet med sandhed, skulle jeg måske skrive, at de er podet med mulighed.
Fortielserne æder os. Sig alt.
Det billede man gerne vil vise er en løgn.
Det man viser med sin blotte tilstedeværelse er også en løgn.
Er der noget tilbage som ikke er løgn?
Forbi tilbyder sig som en mulighed for at opfatte løgnen som det eneste sande. Samlingen slår en streg over sandheden, hvilket er befriende, fordi ideen om sandhed er en løgn. Således insisterer den også på det uperfekte. På viljen til verden og mistroen til den. Og på meningsløsheden i, at nogle sulter, mens andre smiler ned i deres mobiltelefoner. At vi hører sammen, selvom vi ikke taler sammen. At vreden over meningsløsheden findes, den derpå følgende skyld. Og de børn, det hele skulle have handlet om, men som først nævnes i samlingens sidste digt. Forbi prøver ikke at bilde sig noget andet ind, end at vi fødes og at vi dør. Derimellem lever vi, med alle livets accessoires. Mand, børn, hus og hjem, ferier, bjerge og søer, forelskelser, lykken og sorgen. Til det hele med ét er forbi.
Af Juliane Emily Tang-Petersen
Forbi, Pia Juul
Asger Schnacks Forlag, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt