POESIENS HUS ANBEFALER
Af Sofie Damgaard
Efter endt læsning er det lettere at se, hvad forsiden på Karl-Emil Heibergs Familiedigte forestiller: Den forestiller et svejseapparat. En litteraturinteresseret svejser er det stabile, fortællende og sansende jeg i Heibergs digte, men svejsningen er ikke kun jeg’ets konkrete arbejde. I og med at jeg’et er svejser og familiefar, bliver svejsningen et fint billede på dagenes gang, der umærkeligt svejser en familie, der lever side om side, tæt sammen. Hos Heiberg er der en stor selvfølgelighed forbundet med denne langsomme bevægelse mod stadig mere familiær nærhed, inklusiv den splid og de stridigheder nærheden har tendens til at medføre.
Digtsamlingen som hele er påfaldende udramatisk, nærmest kun lavmælt registrerende; den gør ikke meget væsen af sig. Vi har allerede grundelementerne: Et jeg, et du, som jeg’et danner par og har børn med, arbejdssituationerne ved svejseanlægget. Isprængt er smådigressioner som de drømme, der drømmes i den lille københavnerlejlighed og erindringer om en opvækst, hvor faren blandt andet ”sang Morgenstund har guld i mund / på vej til børnehaven”. På en ret raffineret måde glider de her elementer ind i og over i hinanden. Som her, hvor et digt ubesværet bevæger sig fra svejserterminologi til det familierelaterede:
Efter to timer med vinkelsliberen / låser fingrene sig som en klo / jeg krænger støvmasken af / fumler med min telefon / og får skrevet undskyld / jeg var en idiot / undskyld
Som det fremgår, er Heibergs tone altså meget ligefrem. Den taler ikke udenom, væver ikke, og den forsøger hverken at hæve sig over det svejsetekniske eller det, at der skal siges undskyld. Det er også derfor, at den kærlige optagethed af du’et fremstår så relativt rørende, som den gør. Det skyldes det, der virker som gemen ærlighed. ”Du sover og jeg skubber min hånd ind under din”, står der fx bare på en ellers helt blank side. Et andet sted erklærer jeg’et: ”Du sover med dit hoved på min arm (...) vi kæmper med en blanding af vejret / børnehaven og den offentlige transport”.
Det er for de her glid, at Familiedigte skal læses. Karl-Emil Heibergs digte rummer en omsorg, hvor det manuelle arbejde, svejsningen, kan glide over i et undskyld, og ømheden overfor du’et kan glide over i det, som Heiberg selv kalder ”forældresmerten” - børnehaven og den offentlige transport. Det er en blanding, der sikkert er genkendelig for mange.
Familiedigte, Karl-Emil Heiberg,
Forlaget Korridor, 2016
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt