POESIENS HUS ANBEFALER
Jeg tager ørepropper i ørerne og laver det hele til en lille narration. Det hjælper at gøre mig selv til en figur, det giver mig afstand.
Docx er en lille fortælling på 100 sider, med en hovedperson som beskriver sig som forfatteren. Drivkraften i bogen er relationen til X, den person, Franziska forelsker sig i og har et forhold med i et halvt års tid, men forelskelsen gengældes ikke. I stedet for at opgive X begynder hun at skrive om ham og om hende, og hun bruger ham i skriveprojektet og i skriveprocessen – hendes følelser til ham bliver drivkraft:
Teksten bliver en ramme, jeg lever igennem. Alt bliver betydningsfuldt, fordi alt bliver fyldt med betydning. Når teksten udleves, opstår et kunstværk, der udfordrer sin egen kunstighed. Og jeg ved, at eksperimentet har en afslutning, at min tid som romanfigur vil stoppe.
Identiteten mellem hovedperson og forfatter er et centralt redskab i fortællingen. At Franziska bruger sig selv i den grad og personliggør hele fortællingen, skaber en forfatter der blotlægger sin sårbarhed og ærlighed på en uvant facon. Samtidigt er den konstante metakommunikation til læseren, referencerne til selve skrivesituationen og udformningen af bogen et opbrud med den fiktion, der forsøges skabt. Upålideligheden er der, selvom man som læser føler sig så inkluderet i skriveprocessen, trods man ved, at bogens skriveproces er afsluttet, når man læser den. Har kærlighedsaffæren med X fundet sted, bliver han virkelig bogens korrekturlæser, befinder hovedpersonen sig i Berlin?
På den måde sker det ambivalente, at inddragelsen i bogens udformning forsøger at skabe en ærlighed, men som skaber en ligeså stor mistillid. Denne relation mellem sandt og falsk påpeger Franziska selv:
Og ligesom fotografiet af en vase ikke er vasen, er tekstens ”Franziska” og jeg heller ikke ens. Relationen mellem os ligger fast. Det er mig, der skriver, og hende, der bliver skrevet.
Jeg får også lyst til helt at fjerne mig fra at ville vide sandheden, i stedet for vil jeg hellere fokusere på den forbindelse der opstår mellem læser og hovedperson (og måske forfatter), for vi føler med denne kvinde, der opsøger kunsten og litteraturen i sin kærlighedssorg. Uanset hvor hun vender sig hen, kan hun bruge X i en undersøgelse af sin relation til et menneske, der aldrig elskede hende tilbage – og en undersøgelse af alt muligt andet.
På de små 100 sider bliver man som læser alligevel ret fascineret af den charmerende, undersøgende og nysgerrige karakter, der hænger sig fast i en relation og udnytter det, eller som hun selv siger, en relation der fylder så meget i hendes hoved, at alt binder sig til ham:
Og hvis forelskelsen fik alt til at forbinde sig til X, kunne jeg i det mindste bruge ham som noget, jeg tænkte med. Kunne jeg i det mindste bruge ham til at generere tekst.
Mens læseren drømmer sig med på den kulturelle tilværelse i Berlins gader med hovedpersonen, udfoldes en bred referenceramme via kunstmuseer og litteratur, som gør fortællingen vedkommende og spændende. Missionen lykkes; Franziska får foldet alle sanseindtryk ind på ét og samme X. Det er ikke en kærlighedsfortælling om en udmattet selvmedlidende karakter, tværtimod er bogen spækket med livskraft og gåpåmod i næsten barnlig nysgerrighed og ihærdighed. For et ihærdigt projekt må det siges at være, og det er svært at undgå at smile lidt af karakterens patetiske projekt, når hun i sin opgivelse over sin kærlighed, alligevel vælger at møde X for at fremvise manuskripterne til den bog hun er i gang med, med X som hovedperson. Måske flere kvinder burde have samme mod som Franziska i Docx.
Siderne tager ikke bare udgangspunkt i vores relation, de er den. De er skrevet i nutid, men handlingen er forskudt fra vores nu. […] Som et manuskript forholder vi os til tekstens to figurer, og som muse begynder X at performe.
Det er ikke kun X der i løbet af bogen performer, Franziska performer i mindst samme grad – både forfatter og karakter. Hun blander alt det gode og gør alt det farlige med opbrud i fiktionen, metakommentarer, intertekstualitet og kunstværker og Frankenstein og teaterscenen. Bogen er en performance, det er poesi, litteratur og en blanding herimellem og lidt af det hele. Og det bliver ikke for meget og slet ikke kedeligt. Jeg vil nyde at læse den igen!
Af Candra Therese Thun
Docx
Franziska Hoppe, Korridor 2019
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt