POESIENS HUS ANBEFALER
jeg forholder mig ikke
til tidligere tiders digte
de er vidnesbyrd om en krig
der for længst
er tabt
Med De sidste dage-digte afslutter Sternberg sin digtkvintet, hvor han befinder sig på en slags tidsrejse. Her med tidsrejsens afslutning; de sidste dage. Det er ikke kun jeg’ets sidste dage men jeg’et er sidste menneske på jorden og den tomme verden efter mennesket optegnes, som når et digt kun består af sætningen:
der er ingen arvinger
Bum, så har man et indtryk af stemningen og da jeg læste de første par digte, blev jeg bekymret for, om det var en digtsamling, der ville efterlade mig modløs over tilværelsens skrøbelighed. Bygninger, veje, skibe og fly kan forsvinde pludseligt med våben og bomber og kan efterlade en ny tilstand og orden, som mennesker hurtigt kan tilpasse sig. Men menneskets udslettelse og udslettelsen af betingelserne for liv er et emne der hurtigt associeres med klimakrisens opråb og er derfor en aktuel trussel. I De sidste dage-digte er vi ikke bare tæt på døden, men vi er tæt på udslettelsen og den ultimative slags: Jeg’et er den sidste overlevende og afventer sin egen udslettelse. Hvad har man til det sidste? Sproget.
hvad er det der gør
at du læser?
at du drages mod
altings afslutning
kan du ikke overskue
alt det du har?
Det, at der skrives direkte til en læser, virker både konfronterende, provokerende men også opløftende: der ér trods alt en læser i jeg’ets øde virkelighed. Det føles, som befinder jeg’et sig i et andet tidsrum end læseren og den optegnede verden føles fjern. Overraskende nok sidder jeg ikke tilbage med en barsk tomhed eller modløshed som frygtet, for digtsamlingen opererer trods alt på det ukonkrete plan, hvor vi ikke ved, hvad udslettelsen skyldes og den virker tilpas fiktionaliseret.
Det bliver da lidt deprimerende og sort indimellem, men Sternberg bryder det med en form for ironisk distance og gennemgående har digtene en dejlig let stemme med en humoristisk undertone:
jeg er mennesket
som ikke gør en forskel
massemennesket
når der ikke er
en masse
længere
Det er en fin digtsamling, der er let både i mængde, i skrivestil og også i indhold. Og det er ikke noget negativt. Digter-jeg’et forholder sig legende til en virkelighed, som jeg’et har for sig selv inden sin udslettelse. Det bliver dystopisk, dystert og konfronterende på en legesyg måde, der gør digtsamlingen værd at læse - og overkommelig at læse, for det føles som en leg. Jeg læser et implicit 'tænk hvis' i digtsamlingen, der gør det lettere at sluge, at du i virkeligheden læser om og forholder dig til, hvor skrøbelig verden er.
Af Candra Therese Thun
De sidste dage-digte
Kronstork, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt