POESIENS HUS ANBEFALER
I Morten Chemnitz’ seneste digtsamling, HINDRE, fornemmer jeg omridset af en krop. Øjne, øjenlåg, en mund. Hænder, håndled og håndrygge. Hud. Hoved og baghoved. Arme, skuldre, et bryst og en ryg. Nakke og knogler, kæber. Et ansigt og lungerne. Kroppen skrives frem gennem dele af en krop, hele tiden gjort tydeligt ved benævnelsen af ordet ”led”. Led som i sætningsled, fingerled. Kropsdele som sætningsdele. Hele tiden synes krop og sprog at være vævet sammen. Eller: At tage bo i hinanden. Sproget bor i kroppen. Eller: Kroppen bor i sproget. Det er ikke til at afgøre:
konsonanterne
deres egne vægge
blege løb ned over huden
Når jeg læser linjer som disse, er der en del af mig, som bliver en smule irriteret over, at jeg ikke umiddelbart kan se dem for mig. Ikke se konsonanternes løb ned over huden. En anden del af mig begejstret netop af den grund. Ikke at kunne se konsonanterne løbe ned over huden, men tænke over og med det billede. Med det digt, som taler sammen med samlingens andre digte. Digte som led eller dele af en krop, som ligger syg i et værelse, hvor ”de udstrakte træflader” får kvalitet af håndflader. Kroppen bor i værelset, men værelset bor også i kroppen:
vandet ned over knoerne
en mathed
inde ved leddene
værelsets egne genklange
Værelset findes i kroppen som en genklang, en mathed inde ved leddene. Ligesom kroppen findes i værelset som en genklang. En gentagelse: Den syge, som fra sengen ser dagene forsvinde og komme tilbage, gennem vinduet. Vinduet bærer dagene, daglyset ligger i den dybe karm. Skyggerne løber gennem gardinet, kroppen ligger stille, mens det driver over. Og så er der sygdommen – smerten, som skrives frem som en tyngde mod skulderen, flænger inde i hovedet, en modstand inde fra lungerne: Alle de kropsdele, smerten tager bo i.
Chemnitz har en evne til at dissekere krop, sprog, værelse og sygdom, som bliver til dele, der indgår i et fælles kredsløb. De korte digte synes besværlige, fordi mit ønske om tydeligt at se kroppen og værelset og sygdommen ikke indfries. Men måske det faktisk er pointen: Digtene er renset for fyld i en sådan grad, at den inderste betydning af smerten faktisk bliver tydelig:
en klarhed
kan være forgæves
Det er den følelse, jeg efterlades med. Og det gør mig ikke noget. For mellem kroppens og værelsets, sygdommens og sprogets dele opstår der nogle helt særlige billeder, jeg ikke kan lade være med tænke videre over. På den måde tager digtene bo i mig som sit eget særlige sprog. Eller: Som en krop i et værelse badet i daglyset fra et vindue.
Af Juliane Emily Tang-Petersen
Hindre
Morten Chemnitz, Gyldendal 2019
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt