POESIENS HUS ANBEFALER
Skal vi ikke starte et band? Spørgsmålet indleder tekstsamlingen Fabelagtigheder af Lars Emil Foder, der skriver legesyge tekster, undrende tekster, drømmende, vittige, betragtende, spørgende tekster. Ikke helt digte, ikke helt prosa – de minder om notater tilsat poetiske twists, og man kunne kalde dem fragmenter. Måske siger titlen det bedst selv, Fabelagtigheder. Det er det, vi har med at gøre. Som at spørge, om vi ikke skal starte et band. Som kinesiske æsker:
Et ark papir har 3 sider:
en forside, en bagside og en inderside
hvor dyr kan tale
Foder præsenterer os for flere talende fabeldyr: Spurveagtige damer, med kuglerund cykelhjelm og læderhud. Ræven, som fortæller, at du bare skal have den bag øret. Bedste venner eller halmstrå. Et firben, som mister sin hale. Løven, som strejfer hviløst rundt om natten, fordi den ikke tør gå ind i sin hule. Dyr og mennesker. Menneskedyr. Tilhører alle fablernes univers. Teksterne har krøller på halerne, og i en fabelagtig drøm lyder det sådan her:
Selv menneskene
havde menneskelige
egenskaber
Jeg stopper op ved tekster som denne, drilsk og forundrende. Driver gæk med mig, idet den stiller spørgsmålstegn ved forestillingen om menneskelighed (og umenneskelighed). Hvad menneskelige egenskaber egentlig vil sige. Vil det sige, at man som den spurveagtige dame kan læse andre mennesker, se lige igennem dem. Eller at man kan smile fra et dybt sted, smile et overbevisende smil. At se den, der smiler sådan, er som at se en umådelig ligning gå op, skriver Foder. Som en gestus eller som at drage omsorg for et tilfældigt menneske, man kunne sidde overfor i et tilfældigt tog mellem Frederikssund og Østerport Station.
Fabelagtigheder er drømme og betragtninger, spørgsmål og vittigheder. Hele suiter af digtere, lys og sentimentale egetræer, som går ind på en bar. De bestiller åbenlyse øl, de drikker hele natten, danser på bordene og svinger sig i lysekronerne. Lysene går ud som sig selv og egetræet bestiller regnvejr, men fristes af en svensk skovsø, hvor et ungt par nøgenbader og (måske) er forelskede. Det kunne godt gå hen og virke lidt for sjovt, men jeg synes, Foder formår at balancere vittighederne og alvorlighederne, de både nøgterne og omsorgsfulde betragtninger, så det ikke kammer over. I det sidste fragment præsenteres vi for døden, som kan være en lille pige uden venner. Eller en pædagog ved navn Jytte. Vi præsenteres for den leg, som er dødens, og som ikke er underlagt nogen regler.
Og det var den mest vidunderlige leg. Vi var vægtløse. Vi var den groveste frihed, en fnisende tavshed i alt. En ny farve på himlen over boligblokkene.
Dødens leg er også livets. Det her er livet! Så fabelagtigt som at spørge, om vi ikke skal starte et band. Ud af det blå.
Af Juliane Emily Tang-Petersen
Fabelagtigheder, Lars Emil Foder
Ekbátana, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt