POESIENS HUS ANBEFALER
Digtsamlingen Purt ser yndig, nærmest bedårende ud med sit sart lyserøde forsideomslag og titel. Kigger man nærmere på forsiden brydes dette dog, omend subtilt, af noget der ligner en grønlig våd, glansfuld eller, måske, slimet masse. På samme måde er der i Eva Maria Lund Nielsens tekster en forbindelse mellem det søde, nuttede og det modsatte; det vilde, groteske. Med andre ord er det det gurleske der driver Purt frem gennem små tekster fordelt over tre kapitler. Disse under de systematiske, og tidsbestemmende, titler: ’Foråret: 1. måne’, ’2. måne’ og sluttelig ’3. måne’. Vi følger et digterjegs (hverdags)tanker, der ofte er optagede af forskellige besættelser.
To af disse besættelser er af kæresten, boy - jeget tænker bl.a. at det ”blir territorial omkring boys krop, [og] våger over den, når den sover” - og siden af en hval der magisk figurerer på himlen, der står ”jeg er magnetisk plus ABORABLE for hvalen, jeg elsker den”.
En af de ting der er interessant ved bogen, er jeget der på den ene side er sårbar, men også ret manipulerende og badass girly.
jeg er solens sol i deres øjne, hyperventilerer på denne girly måde i supermarkedet […] i røret faker jeg graviditetet, for at få boy hjem før tid. angstbider boy om aftenen, så græder jeg, ligger som et langt flûte i sofaen, vådere.
Jeget synes at vide at det har en art girly magt, og forestiller her sig selv gennem andres øjne som det ypperste; solens sol. Samtidig må dette ’jeg’ narre sin kæreste til at tro, at det er gravid for at få hans opmærksomhed, hvilket vidner om en sårbarhed og en afmagt i relationen. Også dette, en graviditet, er i centrum for jeget, der ofte fantaserer at være gravid.
Purt rummer mange opsigtsvækkende, energiske og finurlige tanker og pludselige voldsomme sætninger, som i passagen her: “vil onanere et barn frem, et meget gammelt barn”. Bogen giver altså en helt særlig form for magisk og forskruet stemning, der virker betagende. Derudover holder digtsamlingen konstant fast i sin rytme og i sin særlige tone – herunder en stor brug af forkortelser og engelske ord. Den vilde, ungdommelige og gurleske stemning sidder i mig længe efter bogens sidste side.
Af Amalie Schelde
Purt, Eva Maria Lund Nielsen
Kronstork, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt