POESIENS HUS ANBEFALER
Af Kirsten Vestergaard Mikkelsen
Gennem sine to gange seksten små prosadigte skildres det gang på gang i prosadigtsamlingen, hvorledes helheder er udgjort af enkelte mikrodele. Eksempelvis udgør syvhundredetusind enkelte celler helheden et menneske. Vævet, der binder elementer og fragmenter sammen i helheder, beskrives gentagende gennem fysiske genstande, hvilket sanseliggør en helhedssamlende bevægelse, der er usynlig og abstrakt. Gennem fysiske og fysiologiske beskrivelser, forankres bindevævet i en sanselig og materiel verden, hvilket skaber en poetisk forankring i materien. Den materielle forankring skaber en konstant bevægelse i prosadigtene, hvor teksten hele tiden svinger mellem den abstrakte og den konkrete beskrivelse, som her:
(overgang)
Menneskekroppen – muskler, knogler, nerver, organer, blodårer og helt ned til den enkelte celle – er forbundet af et sammenhængende net af fibre. Det hvide bindevæv giver kroppen sin samlende form: en krop uden bindevæv kan ikke opretholde en oprejst stilling, den vil kollapse.
Vores krop er i opløsning, siger jeg.
Gennem prosadigtene fornemmes et forhold mellem et jeg og et du. Et forhold, der står i forbindelse med fokusset på det synlige/usynlige sammenbindende væv, da der flere gange stilles spørgsmålstegn ved, hvad det sammenbindende væv er i helheden ’vi’:
(form)
Vi nærmer os en tilstand vi kalder hinanden. Det har potentiale som en celledeling, siger jeg: en halvering er også en fordobling.
Jeg’et er generelt mere undrende og tvivlende overfor helheder, hvilket også indebærer helhederne ’vi’ og ’hinanden’. En tvivl, der er med til at beskrive det jeg vi møder i prosadigtene. Et jeg, der har svært ved at placere sig et fast sted, hvilket ses i det genkommende fokus på ikke-steder, som mellemrummet og døren, der altid befinder sig mellem to rum. Et jeg, der hele tiden vil problematisere, når noget afgrænses i en fast form, hvilket også ses i sproget, hvor jeg’et gentagende gange placerer sig mellem binære modsætninger som indenfor og udenfor, begyndelse og afslutning. En problematisering, der skaber et kompliceret forhold til du’et i teksten og svækker relationens fundament:
(muligheder)
Jeg søger ly i en verden der konstant bliver til, og finder behag på den blanke side. Frygt for valg, kalder du det, og siger det som om det er et problem.
Prosadigtsamlingen Bindevæv skaber gennem sin bevægelse mellem det abstrakte og konkrete, et fokus på materien, der omgiver os. Et fokus, der er kendetegnede ved sin opmærksomhed på mikroplanet og detaljen, som verdens helheder er udgjort af. Jeg’et i prosadigtene tilfører værket en følsom, genkendelig og personlig dimension.
Bindevæv, Hedvig Skjerdingstad
Korridor, 2017
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt