POESIENS HUS ANBEFALER
HELLERE RO PÅ
END ORD PÅ
HELLERE RO PÅ
END ORD PÅ
HELLERE RO PÅ
END ORD PÅ
RETICENS
Digtet er et ud af mange af Susanne Jorns digte i samlingen I relativiteten, som med sin simple stil optegner et knivskarpt udtryk. Dette digt afspejler for mig både reticens – fortielsen, som alle mennesker på et eller andet tidspunkt foretrækker frem for ordene. Men det kan modsat også afspejle Jorns eget behov for at sætte ord på, at skrive, ikke at fortie.
Får man indtryk af at Jorn skriver for sin egen skyld? Ja. Ikke mindst i bogens sidste digt Kansha, som betyder taknemmelighed. Digtet beskriver, hvordan det at være fastboende i Japan har haft positiv betydning for Jorn, og at den inspiration er blevet visualiseret gennem hendes digte. Jorn sætter ord på egen skriveproces, og det skaber en følelse af, at man som læser har adgang til noget ganske personligt, et lukket rum med særlig adgang, som i digtet Farverigdom:
NÅR JEG HAR LYSTLYSE TANKER BLIVER MINE DIGTE:
Passionsildrøde digte
patoshøjrøde digte
euforirubinrøde digte
(…)
Nogle af digtene har japansk kultur som tema, hvilket gør netop denne samling speciel – digtene bærer præg af opholdet. Nogle af digtene er konkrete, ofte befindende sig på bestemte steder som et øjebliksbillede af en metrostation i Japan eller omhandlende konkrete, politiske problemer som terror eller flygtninge, som det ses i digtet Stoppested, Strøget:
Samvær
Nærvær
Væren
Og
To flygtninge
Der bliver
Dér
Mens andre digte trækker læseren ind i den flyvske, ordspilsfyldte verden med temaer som rum, tid og lys. Gennemgående er den minimalistiske stil med de smalle beskrivelser af både det konkrete og det flydende, det abstrakte, som Jorn næppe bestræber at udpensle yderligere, men som derimod er en bevidst og gennemgående skrivestil, der giver digtene en lethed, fordi der med den mindste mængde ord er sagt, hvad der kan siges med det dobbelte. De små digte er ryddet for alt unødvendigt, som kan forstyrre det essentielle, og hermed træder det væsentligste tydeligst frem, som i diget Små skridt:
flytter ud
flytter ind
flytter mig
Selv den læser der ikke er yderligere interesseret i Japan, får gennem digtene et farverigt indtryk af japansk kultur, uden det kammer over, for samtidigt rummer bogen så meget andet, der er værd at nævne, og både det japanske, det personlige, det konkrete og det abstrakte får hver sin del og udgør tilsammen et personligt udtryk. Nogle af digtene rummer så meget med så få ord, at de kan læses igen og igen, her ved de to vers der udgør digtet Tomhed:
-Håb er godt
Siger du
I relativiteten er en frit svævende digtsamling, der ikke lader sig indramme eller definere. Digtene sætter ord på så meget mere end et øjebliksbillede af en japansk togstation. Der sættes ord på følelser, mennesker, politik, på Japans skyskrabere. Der sættes ord på ord og ord på, når ord forties. Digtene må ikke reduceres ned i en tematisk bås, men ånder bedst i det frie rum, hvor læseren selv går på opdagelse i, hvad de minimalistiske digte vil fremmane hos den enkelte.
Af Candra Therese Thun Brouer
I relativiteten, Susanne Jorn
Forlaget Hovedland, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt