POESIENS HUS ANBEFALER
Omslaget på Rasmus Nikolajsens ’hvad skal vi med al den skønhed’ minder mest af alt om en solopgang over stille vand - en sådan solopgang, der gør det svært at tyde grænsen mellem himmel og hav, og som i sin renhed samler mennesker om noget, der bare er. På samme måde som en solopgang forbinder natur og mennesker i al sin skønhed, forbinder dette langdigt sine læsere med alle de følelser og tanker, der udspringer fra hinanden undervejs.
Metaforer pryder siderne på en sådan måde der gør, at alting ses i nye former, og det mørke og sorgmodige bliver til tider gjort kønnere som når
affald blomstrer i rabatten
- samtidig med at det ellers umiddelbart lette kan føles tungt og mørkt som når
skyerne er døde tanker
Det er et efterårslangdigt, og netop efteråret sætter rammen for læsningen, hvor læseren drages ind i hele følelsen af at være efterår, at være sig selv i efterår eller at være en anden i efterår - det at være menneske i overgang i bredeste forstand, at fundere over hvad man forlader, og hvad man søger mod, sæsonskift, aldersskift, overgangen mellem søvn og vågen tilstand, tilstedeværelse og ensomhed i krop og sjæl, det at være et menneske der forandrer sig i en forandrende verden.
...og der er
ikke andet at gøre end
i det små at forfine sit
væsen og sine ytringer
og en krage har gjort sit og
sidder med et brunt æbleskrog
i næbbet og beundrer
den elegance hvormed et blad
stiller sig til rådighed for
det kommende ukendte...
Dette afsnit er også et godt eksempel på et af de gennemgående temaer - nemlig følelsen af at være en del af noget men så alligevel stå og kigge på fra siden. At betragte et fællesskab og ønske sig del i det - som menneskene under presenningen i parken, eller som fuglene der trækker i flok mod syd – men føle sig udenfor det, og i stedet, som bladet der falder fra træet ned mod de andre nedfaldne blade, måske søge mod et andet slags fællesskab.
men ak, det smukke er ikke
sandt og vi sidder på gulvet
og øver os i at have
blade i stedet for hænder
Langdigtet handler ikke blot om at beskrive naturen og verden rundt om, men også om følelsers overgang og melankoliens opståen i jeg’ets indre, hvor der bliver håndteret følelser og minder om en far, en ven der har begået selvmord, et kærlighedsforhold. Man oplever til tider en vis ambivalens i metaforerne, en følelse af uhåndgribelighed over alt det der skulle være så smukt og håndgribeligt, men som også virker så umuligt.
Jeg havde, da jeg lukkede bogen, en følelse af at have været fuldkommen inddraget i en verden jeg kender, men oplevet på en ny måde, som hvis man tager et par solbriller på med farvet glas, og alting pludselig har ændret sig uden at ændre sig, og jeg havde det som om jeg havde gået en efterårstur i en park samtidigt med, at jeg også havde gået en tur i et indre. Som om, at jeg nu er blevet en del af et fællesskab, måske med jeg’et, måske med forfatteren selv, måske med bogens andre læsere, måske med bladene på vildvinen, eller måske med noget andet og helt ubevidst.
Det er det Rasmus Nikolajsen har forbundet, på samme måde som solopgangen forbinder mennesker alle steder med himlen og havet og hinanden, og man føler sig pludselig samlet, om ikke andet så i hvert fald om Nikolajsens meget fine måde at skabe stemninger på.
...og jeg siger:
ej, et godt himmel-møder-hav-
maleri og du svarer at
måske skaber metaforen verden
Af Sofie Holbek Jensen
Hvad skal vi med al den skønhed, Rasmus Nikolajsen
Rosinante, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt