POESIENS HUS ANBEFALER
Tine Paludan debuterede i slutningen af 2018 med digtsamlingen skyskraber på Forlaget Fuglekøjen. Digtene falder i tre dele: Pige. Fugl. Fluks. I første del præsenteres vi for et jeg, som tegner skitser af de kvinder, hun aldrig blev. De ligger i stakke på spisebordet, de er kladder til en personlighedens retorik. Med titler som ”mor”, ”mormor” og ”farmor” synes digtene selv at være skitserne til de kvinder, jeget aldrig blev. I digtet ”familie” står der, at ”i min familie blæser vi væk på havet”, og det er lidt sådan, jeg læser jeget. Som en skrøbelig papirbåd på et uroligt hav. En lille pige, der spejler sig i sit ophav. Eller som det hedder i åbningsdigtet:
jeg
en evig arbejdstitel
en uløselig ligning
Jeget er på én gang pige og kvinde. En uløselig ligning, en evig arbejdstitel. Indimellem virker selv billeddannelserne i digtene som uløselige ligninger, jeg ikke helt kan få til at gå op. Men det gør mig egentlig ikke så meget, når der er så mange andre steder, hvor de sproglige billeder står skarpt. Sådan er tilfældet i digtet ”ødegård”, hvor jeget passer på hestene, mens hendes mor er i Grækenland:
jeg findes meget nøjagtigt og meget let
som et nåleprik i morgendisen
starter en storm på den anden side af jorden
og får det aldrig at vide
Jeg læser nåleprikket i morgendisen som et billede på lethed, selvfølgelighed og skrøbelighed på én og samme tid. Jeget er, nøjagtigt og let, så selvfølgeligt som en grannål, der falder fra sin gren og lander i dugvådt græs. Men det er også skrøbeligt, for selv den mindste bevægelse, et lydløst prik, sætter gang i noget større – det kunne være en storm på den anden side af jorden. På den måde indskrives jeget på en fin og stilfærdig måde i et større kredsløb. Som et jeg, der på én gang er sit eget jeg – den evige arbejdstitel – og en del af noget større – et ophav, en familie.
I samlingens anden del optræder jeget også som del af et vi – og i relation til et du. Her synes tvivlen at råde. Tvivlen for en morgen at vågne og være fremmede for hinanden, til et arkiv af dødfødt fremtid. Måske der er et forhold, der går i stykker. Der hentydes i et digt, at barnet måske allerede ved det. Paludan formulerer det nøgternt:
Der står udløbsdato på alt.
Samlingens tredje del rummer også et du, måske et andet slags, et nyt du – en ny relation. Jeg er ikke sikker, men får lyst til at gætte på det, fordi denne sidste del indledes med et digt med titlen ”fødsel”. Nu har balancepunktet flyttet sig. En brugt evighed kan forsvinde med vinden og fortiden sættes i blød. Sommeren har indfundet sig, de sidder på altanen, jeget og duet, med en ny lethed imellem sig – ”tilliden folder sig ud kys for kys”. Alligevel er det, som om tvivlen – eller er det frygten for at miste – ikke slipper sit tag i jeget. ”jeg giver fremtiden kunstigt åndedræt” står der i et digt. Og i samlingens sidste:
Mit galopperende hjerte udover væggene
En blodsprængt prustende evighed
Det er her, jeg efterlades som læser. Mellem tvivlen og frygten på den ene side og en beruset forelskelse, som får hjertet til at galoppere, på den anden. Der er ingen endelig forløsning, men et ”brændende panorama”, en udledning af følelser, hvilket for mig at se er meget befriende. I skyskraber er der plads til pigen, som spejler sig i forskellige kvindeskikkelser, og til fuglen, som flyver fra en rede til en ny. Det prøvende, lidt famlende, flyder sammen med en trods, en insisteren på at lade hjertet bløde ud over væggene … og danner en lille perle af energiudladning!
Af Juliane Emily Tang-Petersen
Skyskraber
Tine Paludan, Fuglekøjen 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt