POESIENS HUS ANBEFALER
Natten er uden bund og månen ligeglad. Sneglene opmåler ensomheden, mens mørket kærtegner alt. Mørket ulmer, det sniger sig. Skumringen. Tusmørket. Natten. Rejsende i hjemve, af forfatter og kronikør, Christian Graugaard, folder sig ud som et ”atlas af mørke alléer”, hvor et jeg går og drømmer, savner, længes og mindes, rejser uden medpassager. Digtene fungerer i al deres enkelhed som små rum, hvor følelserne får frit løb, uden at kamme over.
Mine drømmes mål:
Din nakke, dine altmulighænder.
Din mørke middelalder.
Graugaard italesætter store følelser, men undgår klichéerne ved at etablere sit eget sprog. Ved at opfinde ord som altmulighænder. Længslen får et singulært udtryk. Den bliver ikke svulstig. Selv ikke når jeget hjemsøges af kropslige erindringer i et digt på to linjer.
Min hånd på dit bryst.
Opfaldsfrugt.
Der er noget uskyldigt, næsten barnligt fantaserende over hånden på brystet og ordet opfaldsfrugt. Jeg er ikke helt sikker på, hvad opfaldsfrugt egentlig betyder, men det antyder erfaringen af et spændstigt kød, modsat nedfaldsfrugtens stødte, melede. Det grænser til det vulgære, men er netop ikke vulgært. På samme måde er der noget vemodigt ved det, uden at det dog er trist. Som om tiden spoles tilbage, når æblet løfter sig fra græsset og finder den gren, det engang har hængt på. Et æble, som svæver i luften. Det får mig til at trække lidt på smilebåndet, men at kalde det komisk ville være at devaluere Graugaards sproglige opfindsomhed. For mig at se er det den, som får digtene til at lyse i mørket, som bliver ved med at være. Himmelhænder og dødningebær, barnestjerner, tusmørkegræs og tungnemme møl, pyntegrønt og et modhagemørke. Det er det, der får samlingen af digte til at sitre. Og mørket bliver til at være i.
Jeg elsker det lys
der får støv til at danse
i spidsloftets ækleste krog,
det mørke der ulmer
på bunden.
Graugaards digte synes tit at være affødt af enkeltheder. Støv, som danser i en stribe af lys. Der er igen noget barnligt, eller snarere legende, over formuleringen. Jeg kan i hvert fald huske selv at have undret mig over oplyst støvflimmer, da jeg var barn. Men sproglig leg udelukker ikke refleksionen, erkendelsen af det ulmende mørke, tilværelsens skyggeside.
Det ender godt, siger jeg.
[…]
Godt det ender, siger jeg så.
Således fungerer digtene som små lommer af levet liv. Som rejsende i hjemve.
Af Juliane Emily Tang-Petersen
Rejsende i hjemve, Christian Graugaard
Politisk Revy, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt