POESIENS HUS ANBEFALER
Vi starter midt i en fiktion med kunstsamleren Frau Spiegel i centrum, der venter en afgørelse i en retssag. Vi befinder os nær Warz den 22. juli 1990, og første side er ikke et digt men et brev til den dommerfuldmægtige Zabokrtsk, som dagen efter vil afsige sin dom. Landskabsdigternes klub er ikke kun titlen på denne bog, men er den poetiske klub som Frau Spiegel danner efter murens fald.
J. Kadlec er afsenderen på brevet, og han forsøger at indsamle informationer om klubben, og har derudover nært bekendtskab med Simnek og Anzka, som vi møder gentagne gange gennem bogen. Denne fortælling sætter rammen om bogen og dens tema – eftertiden efter murens fald med fokus på enkelte fiktive personers efterladte fortællinger, hvad Kadlec selv benævner førstehånds vidnesbyrd.
Det er sjældent, jeg forbinder poesi med faste fiktive karakterer og konkrete stedsbestemmelser. Men denne bog starter ud med et blyantstegnet kort, der giver oversigt over lokaliteten af det hus, der blev brugt af klubben. Læseren følger karakterernes tanker gennem daterede breve, digte, refleksioner og henvendelser til de nævnte personer, og fiktionen spiller en stor rolle, selvom bogen også flere gange hæver sig over det fiktive univers til det generelle:
(…)
Hvad er det, der får os til at sejle rundt om den næste pynt,
trave over skråningerne, fortsætte ufortrødent ud over markerne?
Hvad rører sig i de nystrøgne lærredsbukser?
Hvor er vores hvide numsers plads i historien?
Bogen vender sig som sagt mod flere ting; både den konkrete verden, man præsenteres for i starten med konkret tid og sted, men senere gøres der krumspring mod det mere surrealistiske, drømme præsenteres, erotiske drifter driver jeg’et frem i dets skriverier, og så befinder vi os pludselig i en kælder midt i krigen, og andre gange træder jeg’et ind i nogle af de andre karakterer:
(…)
Det er ikke ond vilje, at Simnek træder ud af mørket,
tvinger mig i knæ og stikker en pistol ned i min hals.
Det er et ritual. Og hans far før det. Og hans far.
Chaufføren ruller plastic ud på jorden bag mig.
(…)
Landskabsdigternes klub er et lille fiktionstwist til poesien, som krydres med fiktive vidnesbyrd og et lille historisk strøg af murens fald og dets kaos. Læseren sendes retur mod en krig, der ellers har fået et slutårstal, men bogen virker ingenlunde uaktuel:
Gentagelsens sagte, formelle ironi får knopperne til at springe frem på frugttræernes grene på nøjagtig samme måde hvert år. (…)
Det er en fin bog med skæv poesi, der vender i mange retninger. Det er længe siden, jeg har læst poesi, der minder om dette, og det fiktive univers i poesien vakte min interesse. Samtidigt indeholder bogen en tilpas mængde absurditet og forvirring, til at læseren fastholdes i en forventning om en form for forløsning af det fiktive plot: hvad sker der med Frau Spiegel?
Af Candra Therese Thun
Landskabsdigternes klub
Anders Søgaard, Gladiator 2019
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt