POESIENS HUS ANBEFALER
I dag kan vi ikke lide mit ansigt – er en særegen digt- og kunstbog af Maya Peitersen. For at åbne Maya Peitersens bog og den læseoplevelse, den har givet mig, er det nødvendigt for mig at beskrive det illustrative, fordi det fylder en særlig del for netop denne bog – og det er her, jeg begrænses i min skriveposition. Som man ofte mener, at en bog skal læses for at opleves, vil jeg nærmere sige, at Peitersens bog skal mærkes mellem hænderne – og alt uden bogens fysiske nærvær vil være utilstrækkeligt. En læsning af digtene alene vil være en reducering af det, bogen kan. Og med disse ord vil jeg modgøre det sagte – og gøre forsøget på at give et billede af, hvad især digtene kan og gør.
Illustrationerne i bogen er skabt med blindprægning i bøttepapir og forestiller abstrakte billeder, hvis motiver ikke ligner noget konkret, bortset fra et enkelt, der ligner en fod. På modstående side af hver illustration, er der et lille digt på 2-4 linjer. I de 19 forskellige tekstfragmenter/digte, som bogen består af, er der en gennemgående stil i alle digte, hvad angår tema og nogle gentagede ord. Digtene vedrører alle kroppen eller identiteten som tema.
Konsekvent starter alle digte med I dag kan vi ikke
Denne sætning demonstrerer, uanset dens fortsættelse, en foranderlighed. Det er ikke en konstatering om noget vi’et konsekvent ikke kan, men derimod skildrer sætningen det opløste, fragmenterede, det ustabile. Det er i dag at vi’et ikke kan. Betydende at det i morgen, om to uger, før eller senere vil være muligt. Men ikke i dag. Det skaber noget fint: en følsom fortæller. På en og samme gang bagatelliseres og problematiseres det, som vi’et ikke kan. Vi’et kan ikke i dag, men så kan vi’et nok en anden gang – det går over. Men på den anden side, fremhæver i dagen ustabilitet, som forventes at være generel og dermed ligeså problematisk. Hvis hver dag er et spørgsmål om, hvordan man på den enkelte dag har det med sin krop og sin identitet, så er det et vedvarende problem om ustabilitet, splittelse og opløsning. Et følsomt vi.
Dog er det måske her, at man som læser kan relatere. At det er i opløste, fragmenterede øjeblikke eller som her – dage – hvor man som menneske ikke magter opgaven, som hovedtemaet i disse digte: ikke magter accepten af sig selv. I disse digte er dette udtrykt som en fornægtelse af vi’ets krop eller identitet:
I dag kan vi ikke lide mit ansigt
vi føler mig opsvulmet og grim
med små forgrædte øjne
Dette digt leder mig videre til det næste store, Peitersen skaber med små ord:
Spillet mellem et vi og et mit/mig. Det bærer tankerne hen imod en Gollom-lignende karakter, hvis personlighed er opløst i et spaltet vi. Det skaber en skizofren-agtig måde at reflektere over sig selv på, som om der er flere personer i samme krop. Det er måske denne fornemmelse om et vi, som sker, når man som individ vurderer sig selv, sin krop og sin identitet, hvor man både ser sig selv indefra såvel som udefra. Men dette brug af et vikan også forstås som flere fysiske personer, som må være enige om jeg’ets vurdering af sig selv.
At digtene ikke kun berører den fysiske krop som tema, men også omhandler identiteten ses ved digtet:
I dag kan vi ikke lide min person
vi prøver at finde en anden jeg kan være
Dette digt illustrerer den postmoderne identitetsskabelse med præcision, hvor selvbevidstheden skaber en tvivl om egen identitet, samtidigt med at individets mange forskellige muligheder for udfoldelse kan skabe en idé om, at individet selv kan skabe sin identitet. Her næsten udtrykt som om vi’et kan påklæde sig en identitet som et andet nyt stykke påklædning.
Peitersens bog er en oplevelse, der skal sanses og opleves. Som læser sympatiserer man hurtigt med den følsomme fortæller og den forladthed, splittelse og ustabilitet, som vi’et beskriver. Den oplevelse underbygges af de fine, abstrakte illustrationer som hører til hvert lille digt om et vi, der i sin krop og identitet på denne dag ikke magter opgaven at være sig selv.
I dag kan vi ikke føle os tilpas i mit nærvær
og ønsker os et andet sted hen
Af Candra Therese Thun Brouer
I dag kan vi ikke lide mit ansigt, Maya Peitersen
Dansk standardpoesi, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt