POESIENS HUS ANBEFALER
Det starter altid med en mor. Der er altid en mor, skriver Charlot Roslev i et af digtene i sin seneste digtsamling Rift, som ganske sigende indledes med en mor. En mor, der kan konstatere, at ingen af de andre mødre i børnehaven vil lege. Måske fordi hun ikke er københavner, ikke drikker cocktails. Måske fordi hun har for lange arme og skriver digte om udflåd. Måske fordi hun er evnesvag. De tørre konstateringer lyder lidt som en sur teenager, der vender det hvide ud af øjnene og bider fra sig med dumsmarte bemærkninger:
de voksne spørger mig om jeg aldrig skal have mig
et rigtigt arbejde
hvad med
folkeskolelærer
hvad med
pikslikker
hvad med at dø
Roslev formår i et enkelt digt at fremskrive et jeg, som opfører sig lidt som et barn, lidt som en teenager, lidt som en voksen. Som den, de andre ikke vil lege med: Som den mor, de andre ikke vil lege med. Det vrængende, lidt flabede slår mig nu som facade, når det kommer til stykket, er de hårde udsagn blottet for hårdhed. Der er noget nøgent og ærligt, noget sårbart, over dem, som vidner om, at der er mere på spil end blot stikpiller fra et pubertært voksenbarn. Der er ingen kære mor, så hvad med at dø?
Depression. Angst. Tilbagefald. Titlerne på digtene taler deres eget, tydelige sprog, som når jeget spørger sin læge, om hun er unormal i hovedet. Eller når hun spørger efter en ny recept. Når hun begynder at drikke på mandage. Når hun banker hovedet ind i væggen på et toilet i BonBon-Land. Digtene insisterer på at være hårde, men virker mest af alt sårbare, fordi de er henvendt på en måde, der er så ligefrem, at det næsten kan føles ubehageligt at læse dem. Med det mener jeg ikke, at digtene er dårlige, tværtimod. De gør indtryk på mig, fordi de renset for udenomssnak. Fordi Roslev tør tale med versaler. Være slem, som det hedder i et af digtene:
HAR DU ALDRIG NOGENSINDE HAFT LYST TIL
AT KNEPPE EN MAND I RØVEN
Og fordi hun har en evne til at formulere virkelig smukke sætninger, som, i kontrast til ovenstående, trækker tempoet ud af teksten på en rar måde:
man glemmer så let
men væggene
væggene husker
Men også fordi der mellem sammenbrud på et køkkengulv og angstanfald i maj måned, er en vilje til at se skønheden i barnets søvn, dets utænkelige ansigt, dets lille fine krop. De steder, hvor Roslev formår at stoppe op og dvæle ved et nu:
alt hvad jeg har er dette nu:
barnets bare ryg mod mit bryst
hun trækker vejret så rytmisk roligt
din hånd på min skulder
en sagte hvisken:
jeg elsker dig
fordi
ingenting
Det glemmer jeg ikke så let!
Af Juliane Emily Tang-Petersen
Rift
Charlot Roslev, Emeritus 2019
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt