POESIENS HUS ANBEFALER
- Hvordan kan man leve? skriger Alissa blidt.
Det er strålende solskin
- Er den unge pige ikke med? spørger Max Thor
- Hun har bedt ham om ikke at tage hende med i dag.
Marguerite Duras’ lille røde bog er første gang udgivet i 1969 men den fine korte roman findes nu i en dansk oversættelse. Fire karakterer befinder sig i det afsides Frankrig og vi ved så meget, at Élisabeth Alione opholder sig der i tre ugers tid efter en mislykket graviditet. De tre andre ved vi mindre om, om end vi befinder os meget inde i hovedet på Alissa. Det lader til, at Max Thor og Stern er Alissas to elskere. Alissa er meget interesseret i Élisabeth, og samme interesse får også de to mænd senere. Det resulterer i et interessant firkantsdrama, som aldrig bliver dramatisk men konstant underspillet. Der er en stærk undertone i hele bogen, mange uafsluttede dialoger, som læseren hungrer efter at få klarlagt. Men som ikke sker. Mystikken spreder sig gennem bogen i flere elementer, ikke på en overnaturlig måde men i en kold understrøm.
Bogen er baseret på dialog og afbrydes stort set kun af hurtige beskrivelser af vejret. Dialogerne er monotone, men aldrig kedelige. De er interessante, fordi man fornemmer, at det der siges, kun er en brøkdel af det, der er brug for at blive sagt. Der siges så lidt i det små, og bogen kræver den opmærksomme læser. Enkelte steder stiger dialogen i intensitet, fordi det hænder, at karaktererne vælger at skrige deres sætninger ud om ellers forholdsvis fattede ting:
- Måske elsker vi hinanden for meget? spørger Alissa, måske er kærligheden for stor, skriger hun, mellem ham og mig, for voldsom, for meget, for meget?
- Mellem ham og mig? fortsætter Alissa. Måske er der for meget kærlighed, kun mellem ham og mig?
Som handlingen udfolder sig bliver man mere bevidst om, at de tre karakterer, der ellers har set skævt til Élisabeth, er lige så forskruede i hovederne som hende. Hele fiktionsverdenen og karaktererne er mystificerede, og man fornemmer en uklarhed, både i dialogerne men også i de informationer man får, og som karaktererne har. Ligeså meget fornemmer man en konstant forskydning af den optegnede virkelighed, der er noget uforklarligt og upålideligt over hele iscenesættelsen.
- Fortæl ham det, Stein
- Du sagde hendes navn, siger Stein. ÉLISA
- Ømt og begærligt, siger Stein. Élisa.
Stilhed
- Jeg sagde måske Alissa og du hørte forkert?
Jeg får ikke meget sympati med karaktererne ej heller optegnes en verden, man beundrer eller misunder, trods vi befinder os på en form for hotel. Frem for feriestemningen beskrives den dystre sø og den mystiske skov, som Élisabeth Alione frygter. Og midt i dette kolde univers findes tennisbanen, hvor man næsten kan høre lyden for sig af tennisboldene, der rammer banen. Det er en disharmonisk verden med usympatiske karakterer og dog drages jeg ind i verdenen. En fornemmelse af at karaktererne ikke vil hinanden godt, giver mig lyst til at distancere mig fra karaktererne og deres verden, men det øger også min nysgerrighed, og jeg genlæser flere dialoger i en søgen efter mere, efter alt det underliggende, jeg tror, bogen rummer.
- Vi ligner hinanden, siger Alissa: Vi ville elske Stein, hvis det var muligt at elske.
- Jeg har ikke sagt…, protesterer Élisabeth blidt.
- De mente Max Thor, siger Alissa. Og De sagde Stein. De kan ikke engang finde ud af at tale.
- Det er sandt.
Sidste side af bogen beskriver nogle retningslinjer for, hvis bogen skulle fremføres på teater. Blandt andet en sidebemærkning om, at ingen skriger, skrigene er af indre karakter. Tanken om bogen som teateropførsel får mig til at klappe i hænderne, og jeg må sige, det ikke er første gang, jeg kommer til at læse bogen – jeg ved, der er mere at finde i dialogerne for hver gang, jeg læser den. Varm anbefaling herfra.
Af Candra Therese Thun
Ødelæg, siger hun
Marguerite Duras, Forlaget Arena 2019
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt