POESIENS HUS ANBEFALER
[…] tidligt på morgenen kigger du i en skuffe og venter på, at det går over, for du vil hellere være under. Under. ’For det går over,’ siger man. Det går under. Det går over, åbner sig på andre måder, uforudsete, et delta.
Tekstpassagen ovenfor, hvor et ’du’ befinder sig i en sørgmodig tilstand, stammer fra Mette Garfields punktroman og debut Sprækker . En bog der desuden har et flot omslag; så flot at den klart bør stå med front udad i enhver bogreol.
Sprækker er en lyrisk og fragmentarisk roman, som tager læseren med ind i et skønt virvar af tankestrømme og små handlingsforløb, der tilsammen udgør en fortælling om en mor og datters liv. Det er en fortælling om alt fra sorg, savn, sex og kærlighed. Og en fortælling om hverdagen, når den er alt fra almindelig, lykkeligst og mest uudholdelig.
Datterens tanker kredser ofte om diverse kærlighedsforhold, og derudfra opstår mange fine passager. For eksempel denne:
Så du forsøger at skrive ham en hilsen. Et brev, en sms. Men du går i stå, falder i staver, laver fagter, vælter bogstaver, de forkerte ud over siden, klipper huller, skriver lister, sletter: / kvælertag /Tordenvejr / Hans streg, tegninger, en skitse / tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed
Sproget i citatet emmer af angst; angst for at miste. Tankerne går fra at ville skrive til ’ham’, til ikke at kunne, til at forsøge, til så at mislykkes, til at føle sig kvalt over situationen, til at situationen er som et larmende tordenvejr og pludselig at tvinge sig imod at inkarnere tålmodighed. Uddraget er vellykket autentisk og ikke poleret i sit udtryk. De sårbare og usikre tanker fremskriver Mette Garfield smukt.
Jeg kan særligt godt lide, hvordan ordene kvælertag og tordenvejr står lidt for sig selv og på en ubesværet måde skaber fornemmelsen af indre kaos hos duet. Det er et enkelt og dog stærkt greb. Den måde hvorpå ordene står for sig selv er endvidere et genkommende træk i værket - ord står for sig selv, som en art manifestation af titlen (jf. Ordet ’sprækker’). De enkeltstående ord får altså en gennemslagskraft.
Andre steder i værket optræder mere positivt ladede ord, der også står for sig selv.
For eksempel optræder ordet ’lys’ flere gange. Hvad lyset helt præcist er, kan man kun gætte sig til. Dét er en af de mange bittesmå sprækker, som læseren får kastet foran sig i læsningen af værket.
Duets mor har, som datteren, sine egne tekstpassager. Som oftest er moderen (der omtales som ’hendes mor’) indhyllet i sorg, idet hun har mistet sin mand. Der står for eksempel dette:
”Hendes mor sidder på hug på gravstedet. Hun skræver hen over graven. Man kan se hendes underbukser af bomuld under skørtet. En klar væske løber fra hendes næse. Hun tørrer den væk med bagsiden af hånden”.
Begge hovedkarakterer kæmper altså med savn, sorg og kærlighed.
I Sprækker får læseren ikke et kronologisk og overskueligt indblik i bogens karakterers liv. I stedet åbner tekstmaterien op for små situationer, som mosaisk og flimrende bliver til et helstøbt værk. Livet portrætteres i form af en slags bevidsthedsstrøm, som er svimlende på fineste vis at læse. Sprækker er højst anbefalingsværdigt læsestof.
Af Amalie Schelde
Sprækker, Mette Garfield
Arkiv for Detaljer, 2019
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt