POESIENS HUS ANBEFALER
Jeg kan ikke huske af Peter Adolphsen fungerer som et slags opgør mod autofiktionen og er et værk, der undersøger erindring gennem glemsel. Bogen er sat op i et konceptuelt system der består af små sætninger og længere afsnit, der alle starter med ordene jeg kan ikke huske og derefter beskriver både minder om steder og personer:
Jeg kan ikke huske navnet på en pige, som jeg var sammen med en enkelt gang i betonværelset på Trøjborg …
Og som også dykker længere ind i det følsomme og ømme med afsnit som:
Jeg kan ikke huske om der ikke altid har været en dyb grundtone af total ensomhed. Min paradoksale forkærlighed for at brænde broer er måske motiveret af den granitagtige klang af sandhed, der ligger i denne grundtone.
I løbet af bogen kreeres ud af glimt et billede af en forfatter, der bliver ældre og rejser tættere mod døden – en angst for denne, og et forsøg på at mindes alt det gennemlevede, som udfordres af hukommelsens begrænsninger. Minderne kommer frem gennem det glemte, og er skrevet så fragmenteret og kollagelignende, at det i løbet af læsningen kan virke som en udfordring at finde ud af sammenhængen. Men selvom rækkefølgen og forskelligheden, dybden og følsomheden i afsnittene varierer i høj grad, bliver selve erindringerne dog hverken rodede eller forvirrende når man læser dem, men guider i stedet med sit tempo og sin systematik læseren gennem kronologien, dér hvor der er brug for det. Sammenhængen kommer derfor helt af sig selv gennem læsningen. Bogen udnytter sin frihed og springer rundt mellem passager, der beskriver hverdagsagtige scenarier som:
Jeg kan ikke huske opskriften på bechamelsauce.
Hvor andre spiller på sansernes hukommelse i stærke billeder:
Jeg kan ikke huske om påskeliljer faktisk lugter af tis eller om jeg bare associerede det engang.
Og helt andre passager er mere konkrete og personlige, hvor man som læser får mulighed for at dykke dybere ind i jeg’et:
Jeg kan ikke huske om jeg nogensinde har været lykkelig.
…
Jeg kan ikke huske om jeg nogensinde har været ulykkelig.
Der er i bogen en stærk tilstedeværelse, en direkthed og en selvbevidsthed, hvilket giver bogen en autenticitet, der er værd at lægge mærke til. Teksten stiller sig ofte med en ironisk distance til sig selv, og den er derfor præget af en vis form for humor og ironi. Det bliver på den måde ikke en tung erindringsbog, men nærmere et let og flydende billede af minder og ikke-minder, der sammen skaber en fuldkommenhed. Det er et uhøjtideligt selvportræt, der i sin enkelthed og ærlighed, med sin følsomhed samt glimt i øjet, bliver til en behagelig læseoplevelse.
Af Sofie Holbek Jensen
Jeg kan ikke huske, Peter Adolphsen
Gyldendal, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt