POESIENS HUS ANBEFALER
Af Candra Therese Thun
1,7 Tipping Point er Silja E. K. Hendersons debutbog. Den er udkommet under genrebetegnelsen poesi. Bogen veksler mellem digte, dagbogsnotater, kendsgerninger, citater, fakta og statistik. Bogen kan læses fra begge sider, og i den spejlvendte indholdsfortegnelse fremgår i alt seks afsnit udover den dystopiske fremtidshistorie P som udgør bogens midte.
Bogens sporadisk skiftende genretræk og stil står i skarp kontrast til det tydelige, indrammede tema: samfundskritik lige fra ulighedskrise, klimakrise og flygtningekrise. Henderson bevarer på fineste vis den energiske skrivestil, så læseren fastholdes i en ellers konfronterende og uindpakket portrættering af tilstandene i samfundet, hvor håbet og optimismen nådeløst er skåret fra, som Henderson selv beskriver i afsnittet ”oversvømmelser”:
Teksten som katarsis
Teksten som bodshandling
Teksten som skam-kammer
Er det hyklerisk at insistere på skønheden?
Jeg er ikke mælk og honning
Jeg kom ikke for at helbrede
For en helbredelse er ikke, hvad læseren opnår med Hendersons poetiske fremstilling. Tværtimod sidder læseren tilbage med en fortvivlelse. Men også med en tvivl. De hyppige skift mellem fiktion og fakta, gør læseren usikker på, hvor meget af det skrevne, der er sandt. Hvor meget hører nutiden til, hvor meget vil ske i fremtiden, og hvor meget kan ske i fremtiden, som den for eksempel kan se ud i P? Ud af den grusomme beskrivelse af nutidens kriser, bliver et enkelt frø af håb dog sået:
Jeg siger til mine børn:
Resist often
learn to swim
If you think you’re too small to make a difference, try sleeping with a mosquito
Dette er det tætteste vi kommer på optimisme i Hendersons dystre bog, og samfundskritikken kommer næsten helt ind på rygraden af læseren, når Henderson hurtigt foretager skift mellem jeg’ets tanker og det faktuelle:
[…]
Jeg er ser en dreng på stationen
Hans drømme stråler om kap med håret
I den lave vintersol
Hvad drømte Aylan Kurdi om
Før han skyllede op på en strand i Tyrkiet?
Hermed bryder Henderson hurtigt med læserkontrakten – læseren får ikke en bog fuld af smuk poesi, men det flotte sprog afbrydes af det faktuelle, af statistikken. Og det er netop hermed, at virkningen bliver endnu stærkere, når de skarpe billeder fuldføres af den faktuelle virkelighed – katastrofen er her nu, og bogen er ikke skabt for at fortrylle en virkelighed.
Foruden de genremæssige skift, tvinges læseren også ud af al struktur via layoutet. Skriftstørrelse- og type afviger, bogen kan læses fra begge sider, og skal både læses liggende og stående på tidspunkter. Sproget afbrydes indimellem af engelske, svenske og enkelte steder korte franske sætninger. Det skaber en uorden og et kaos, når Henderson rumsterer med bogens grundlæggende struktur, det skaber uorden i ordenen. Men det er netop denne uorden, som manifesterer sig hos læseren og forbliver, også når man har lagt bogen fra sig; vore samfundsorden – kapitalismen, som kritiseres for værende ødelæggende for kloden, og med Hendersons bog kommer katastrofen konfronterende tæt på. Læseren kan ikke finde hoved og hale i strukturen, men er ikke et sekund i tvivl om, hvad essensen med bogen er, hvilket hele tiden leder læseren igennem det deprimerende tema:
Ubegrænset vækst
Begrænsede ressourcer
Det underholdende element bevares dog gennem hele bogen, som når Henderson ændrer velkendte citater eller laver små ordspil:
Note to evolution:
Survival of profit. Most profitable. Profittest
Samt
Growtesque = grotesque growth
Kapitalen: ”Du må ikke have andre guder end mig.”
Henderson formår med sin bog at tvinge læserens øjne op for, at verden står midt i en katastrofe - nu. Vi har nået vores tipping point for mængden af kulstof i atmosfæren. Vi er i gang med at fylde havet med plastik, mens arter er ved at uddø. På flotteste vis, har Henderson skabt flot, skæv poesi, der samtidigt belærer læseren, om de ting, vi alle bør forholde os. Den energiske skrivestil og utilregneligheden mellem fiktion og fakta, fastholder læseren til sidste side er vendt – og bogens erklæring om verdens katastrofale tilstand er i lang tid forankret hos læseren. 1,7 Tipping point er et opråb uden løsningsforslag, ærlig pessimisme og dokumenteret kritik, uindpakket og pænt serveret for læseren, som med ét oplyses om den dystre krise.
1,7 Tipping Point, Silja E.K. Henderson
Gladiator, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt