POESIENS HUS ANBEFALER
Af Juliane Emily Tang-Petersen
Arles · Japan · Klippede. Tre geografier spundet ud på en linje, som, det slutter jeg, da jeg på dette tidspunkt endnu ikke har åbnet bogen, danner ramme om Lene Henningsens tekster. Dernæst hæfter jeg mig ved undertitlen. Kunstnerdokumenter. Delvist baseret på virkelige hændelser. Dokumenter. Delvist virkelige. Her er tale om et krydsfelt mellem virkelighed og fiktion. Både titel og undertitel peger mod en spændthed. Mellem geografier og mellem genrer.
Nu vender jeg bogen, læser dens bagsidetekst. I årene 1888-89 befinder Vincent van Gogh sig i Arles, i Sydfrankrig, hvor han er alene og arbejder i et højt tempo, hvor han skaber nogle af sine mest eksplosive værker, som er inspireret af en japansk, utopisk kunst. I 2017 befinder Henningsen sig på Klippede, midt på Sjælland. Her genopliver hun van Goghs breve fra Arles i en samling af fragmenterede tekster, citater og fantasier, udspændt mellem to virkeligheder.
Allerede efter blot at have læst en håndfuld af bogens tekster, fornemmer jeg et mønster. Nogle tekster markeres, i stedet for en titel, med en tynd, sort streg. Disse tekster udspringer direkte fra van Goghs breve. De tekster, der har Klippede som udspring markeres hverken med en titel eller streg, men kan genkendes, på den måde de skyder op fra bunden af siden. To virkeligheder spændt ud mellem to grafiske udtryk. Tre geografier.
Arles · Japan · Klippede konstitueres af en spændthed, både formmæssigt og på indholdssiden. I van Goghs breve, eller i de tekster som udspringer derfra, fornemmer man et splittet jeg.
Jeg har brug for et sted at falde til ro. Jeg leder efter et sted, som kan give mig ro. Så kan jeg arbejde. Et menneske er ikke sådan et sted. Et menneske skal ikke bruges som sådan et sted.
Splittelsen skrives ud som en gentagelse. Som om jeget prøver at overbevise sig selv om noget. Som om det har brug for at gentage det og ikke helt kan finde ud af, hvad det vil. Splittet mellem spinkle ønsker om rolig isolation og menneskeligt nærvær. Brevformen åbner et intimt rum, hvor jeget bekender sine inderste følelser. Her fremskrives skrøbeligheden. En skrøbelighed, som synes at forbinde Arles og Klippede.
Uendeligheden kommer gennem skovene, markvejene, stenene, de mange sten. Dette er Klippede i én uendelighed (klipper – Klippede), gennem himlens evige skiften, vinden, bladene, alt det der spirer, folder sig ud, falmer eksplosivt og møder jorden igen. […] Nu, er nuet som en uendelighed, fordi det betyder alt.
Uendeligheden fremstilles her som noget, der kommer fra naturen. Som noget, der vokser ud af træernes stammer og overmander jeget. For selvom teksten er blottet for et egentligt jeg, et sprogligt jeg, fornemmer man det alligevel som et blik, der registrerer naturen. Som en stemme, der forholder sig til sit nu, forankret i bladets skrøbelighed. Bladet, der falmer eksplosiv, forener noget døende med noget, der eksploderer, lever. Her erkender jeget sin egen skrøbelighed. Uendeligheden indfanges i et nu, i naturen, som spænder jeget ud mellem abstrakt og konkret erkendelse.
Motorvejen fra Korsør. Motorvejen fra Rødby. De vandrende på flugt over grænsen. De skjulte i bagagerummene. Fordi nogen skal leve. Fordi nogen ikke skal leve.
Her synes teksten i endnu højere grad at være blottet for et jeg. Sætningerne er korte, de bremses af punktummer. Stemmen virker nøgternt konstaterende eller simpelt hen ude af stand til at formulere noget sammenhængende, i erkendelsen af at nogen skal leve, mens andre skal dø. Flygtningene går på motorvejen. Det er dem, som skal dø. Henningsen hæfter denne scene på virkelige hændelser. Vi har set dem på TV, nu ser vi dem for vores indre blik, og Henningsen forsætter. I dette nu kommer smerten dog mest af vokseværk, fordi en virkelighed strækker sig og vokser sammen med en anden. Sætningen indfanger det, jeg prøver at sætte ord på. Det, som er så fint ved samlingen Arles · Japan · Klippede. Skrøbeligheden, når virkeligheder vokser sammen.
Arles · Japan · Klippede, Lene Henningsen
Forlaget Spring, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt