POESIENS HUS ANBEFALER
Jeg ryster håret . jeg er splitternøgen
min hud er fugtig af forstervand
der er et lys i loftet
Det nyfødte barns første observation af et lys i loftet beskrives umiddelbart og glansløst. Punktummet sættes en tand for sent i første sætning, som det må være at møde verden som nyfødt: et forsøg på at følge med sansernes udforskning af noget så stort. Verden som vi fandt den er titlen på Kristen Forsters digtsamling. Her forholder forfatteren sig til sin omverden med en nysgerrighed som et nyfødt barn og indimellem ved hjælp af referencer til politik, kunst, musik og religion. Hele tiden i en undersøgelse af livet og dets indhold, verden og dens tilstand. Det er en roterende søgen efter både spørgsmål til og svar på tilværelsen, det er digte om at forholde sig nysgerrigt, og det er digte om søgen på forståelse på flere forskellige måder:
Gå til Søren Ulrik Thomsen
gå til kirkefædrene
gå til berliner S-togsdriften
for at se hvordan man vender
tilbage til en aldrig eksisterende barndom
(…)
Bogens visuelle udtryk matcher meget Kristens skrivemåde. Der er vekslen mellem skriftstørrelse, der er forskellige uklare tegninger og digtene fremstår i forskellig stil, ustrukturerede, fragmenterede og uden overskrifter.
Der kommer solen brasende
gennem ruden strøende
forårsstøv omkring sig som
brovtne molekyler i en regnbue
Dér kommer lyset altså, stolt som
en dronning der har taget
folkets drøm og gjort den
til sin inderste vilje
Men hvor er digtet henne?
Magten og lyset vender altid
hjem som katte og rotter -
men hvad gør ordet?
Verden er ikke idyl og spejler ikke sin egen skønhed. Som det ligger i titlen Verden som vi fandt den, er verden tilfældig og spontan. Verden er brovtne molekyler. Det er et særtræk, og det skaber en verden, der anskues mere nysgerrigt end poetisk. Det er der noget frigørende over, og det er også dette, der gør undersøgelsen lidt barnlig. Ikke fordi der er mangel på seriøsitet, men fordi der skrues ned for idyllen og skønheden. Verden er som det blotte øje ser det og herefter nedfælder. Ikke en nøgtern anskuelse, ikke uden varme, men verden som den er, endnu før menneskets subjektive opfattelse fylder.
Det spontane og umiddelbare skaber også en sproglig lethed. Det gør ikke nødvendigvis digtene simple, men kan tværtimod skabe lange, knudrede sætninger, men det skaber en letfordøjelighed – ikke fordi indhold mangles, men fordi indhold serveres bart:
Dvs. jeg græder
mens du holder mit ansigt
mellem dine hænder -
men kroppen derude -
har den altid været min?
Bogens uformelige undersøgelsesfokus: verden og eksistensen, modsætter sig sprogets lethed og legen hermed, som når Kristen forholder sig til det at blive menneske, at finde sin identitet som At finde sin stemme og håbe på at man genkender den. Eller som når Kristen beskriver sin splittelse mellem ’sandt’ eller ’falsk’ som Sandheden er en død grævling fuld af mider.
Det er denne umiddelbare observation af de store spørgsmål til verden, der gør digtsamlingen interessant og som gør, at man får svært ved at afslutte bogen. Fragmenter skaber forvirring - men er selve forståelsen af verden ikke netop forvirrende? Som man forestiller sig et barn, der tumler ud i en ukendt verden: så er verdens lys måske netop en spontan betragtning, som minder meget om sætningen: Der kommer solen brasende.
Af Candra Therese Thun
Verden som vi fandt den, Kristen Forster
Det poetiske bureaus forlag, 2018
Flere anbefalinger
TityrusDuncan Wiese
- og andre stederLaus Strandby Nielsen
Engang var vinduerne voresChristine Rosenlund
Kollektivt hukommelsestabKoleka Putuma
På Jupiter findes fortiden ikkeSøren R. Fauth
Kunstens reglerJens Kæmpe
Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vejGry Stokkendahl Dalgas
HindreMorten Chemnitz
RiftCharlot Roslev
SkyskraberTine Paludan
Jeg er blevet et hylsterLinus Carlsen
Ødelæg, siger hunMarguerite Duras
Kaptajnens versPablo Neruda
De sidste dage-digteSternberg
DocxFranziska Hoppe
Landskabsdigternes klubAnders Søgaard
PonyprivilegietMolly Balsby
Skabningernes lovsangAndreas Vermehren Holm
Flasher min tranebærmund– en generationsantologi af ung poesi i Hvedekorn
Jeg bor i SverigeSonja Åkesson
Hvid og sortJørn H. Sværen
Lille BogdagDe små forlags fest
PiedestalRolf Sparre Johansson
SprækkerMette Garfield
Hun navnløser demUrsula K. Le guin
HavbreveneSiri Ranva Hjelm Jacobsen
PlantageAnnette Brogaard
Verden som vi fandt denKristen Forster
Jeg kan ikke huskePeter Adolphsen
Dagene er dataLone Hørslev
FabelagtighederLars Emil Foder
Digt om døden – En bog om min farSøren R. Fauth
Alt det et suk ikke fortællerBurcu Ebru Habibi
Alt hvad du ejerCaspar Eric
Jeg tænker på et hjemHoda Hadadi
Under gulvet gror der planterMaria Molbech & Sofie Hermansen Eriksdatter
Zar Brücke og de flamske forvandlingerSimon Grotrian
OphavITVIVL
Vildgræs ved flodlejetHiromi Itō
Priktegning over et årJomi Massage
ÅNDDiverse kunstnere og forfattere
Hvad skal vi med al den skønhed?Rasmus Nikolajsen
ForbiPia Juul
Notes for soloistsCia Rinne
PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015Redigeret og med efterord af Omid Shams
Jeg slår mig selv på brystet som en slags primitiv handlingNoa Kjærsgaard Hansen
PurtEva Maria Lund Nielsen
I relativitetenSusanne Jorn
Det gør som en fabelKenneth Jensen
I dag kan vi ikke lide mit ansigtMaya Peitersen
Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann
MimosaNanna Storr-Hansen
ÆgShekufe Tadayoni Heiberg
Synet af lysPia Tafdrup
Rejsende i hjemveChristian Graugaard
Se dig omkring: blandt herreløse planeterBente Høegh
Vi er herLiv Sejrbo Lidegaard
1,7 Tipping PointSilja E.K. Henderson
Arles · Japan · KlippedeLene Henningsen
TravelingPeter Laugesen
Månen atlas over sandparken avenueGlenn Christian
BindevævHedvig Skjerdingstad
Den store amerikanske hævn og andre digteHenrik Nordbrandt
ParasitsonetterneMartin Larsen
Mine-Haha eller om unge pigers kropslige uddannelseFrank Wedekind
FamiliedigteKarl-Emil Heiberg
AntidigteNicanor Parra
EnddaMaël Guesdon
Kast himlen i havetTheresa Salomonsen
Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen
Kviksølv DagdrømTommy Heisz
Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg
Skitse til en monografiMathias Dyhr
SøndagslandSissal Kampmann
Enogfyrre tingCarsten René Nielsen
Broer af sultne ord Jóanes Nielsen
En stamtavlePatrick Modiano
Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup
Et alfabetMy Eliasson
Hvis en andenSigurd Buch Kristensen
WatashiShuntaro Tanikawa
POESIENS HUS
Poesiens Hus c/o Dansk Forfatterforening
Strandgade 6, 1401 København K.
Leder Karen Siercke
karen@poesienshus.dk
CVR: 34641536
Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra
Københavns Kommune
Statens Kunstfond
Nordisk Kulturkontakt