POESIENS HUS Anbefaler
13. december 2017

POESIENS HUS ANBEFALER

Endda
Maël Guesdon

endda

AF KIRSTEN VESTERGAARD MIKKELSEN

I prosadigtsamlingen Endda af franske Maël Guesdon bruges sproget på en anderledes måde. Med et bevidst grammatisk ukorrekt sprog bremses den naturlige måde at læse og afkode sproget på, hvilket skaber en tekst, der netop er bremset. Ordene flyder ikke naturligt, hvilket automatisk gør læseren opmærksom på sproget. Det er en opmærksomhed, men også en konfrontation, fordi jeg i min læsning sidder og kæmper med ordene og sætningsopbygningen. Jeg leder forgæves efter mening og strukturer, jeg kan afkode. Den sammenstyrtede grammatik skaber en læseoplevelse, hvor jeg på den ene side har en følelse af, at der er et eller andet på færde, jeg ikke kan forstå. På den anden side er jeg overbevist om, at det jeg tror jeg leder efter, slet ikke er at finde i prosadigtene.

Måden Endda er skrevet på har en nedbrydende effekt på en almindelig og stabil brug af sproget. En nedbrydende effekt, der også ses tematisk. Et af prosadigtene lyder:

Høre tingen nedbrydes – trods alt. Du ved hvordan du finder.

Vi går ud. Der er ingen tilflugt, ingen kendte minder. Ud fra dine arme – gulvet.  Aldrig begynder forfra.

Dansen stivner af skræk hvor dansen begynder. Kun tid. Luk øjnene for det som undslipper, det ser ud som dig som barn.

Nedbrydende i sin tematik, fordi prosadigtene ofte fokuserer på, at en fast grund aldrig findes. Den sproglige grund vi står på er ustabil og foranderlig. Der er ikke noget oprindeligt sprog at søge tilflugt i. Den sproglig nedbrydning er tilstede i kortsluttende sætninger som Dansen stivner af skræk hvor dansen begynder eller andre sætninger som Sig mig hvor tingene har vrangen som eneste udenfor eller Øjnene kan på flere måder være til nytte for dem de ses af. Det er som om prosadigtsamlingen forsøger at komme om bag ved sproget, som om den forsøger at vende sproget på vrangen. Ved at sætte fokus på sprogets ustabile grund og udforske alternative måder at bruge ord på, da nedbryder prosadigtsamlingen gængse sproglige strukturer. Med denne sproglige manøvre opsøger Endda også at åbne op for muligheden for at sanse omverdenen på en ny og anderledes måde.

Endda, Maël Guesdon,
Forlaget Arena i samarbejde med det norske forlag H/OF, 2017

Flere anbefalinger

EnddaMaël Guesdon

Kast himlen i havetTheresa Salomonsen

AntidigteNicanor Parra

Hvis en andenSigurd Buch Kristensen

Tropisk blodKristoffer Vhre Knattrup

Frugt og grønne sagerShekufe Tadayoni Heiberg

Enogfyrre tingCarsten René Jensen

SøndagslandSissal Kampmann

Et alfabetMy Eliasson

Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen

WatashiShuntaro Tanikawa

En stamtavlePatrick Modiano

Broer af sultne ord Jóanes Nielsen

Det tager lidt tid at gå bortVibeke Pilar Carstensen

POESIENS HUS

Den Frie Udstillingsbygningen
Oslo Plads 1, 2100 København Ø

Daglig leder
Rikke Oberlin Flarup
(+45) 71 95 75 44
rof@poesienshus.dk

Foreningen POESIENS HUS er drevet med støtte fra:
Statens Kunstfond og Københavns Kommune